Převod 16 stovek nádražních budov od Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty by se mohl stihnout už ke konci roku. Dva roky plán stál kvůli sporům o cenu, podle zjištění ČT je v současnosti téměř hotový posudek, ve kterém se mluví o 3,2 miliardách korun.
Ministerstvo plánuje odkoupit majetek ČD za 3,2 miliardy
Evropská komise před časem souhlasila, aby České dráhy prodaly 1600 budov státu. Hospodařit s majetkem by poté měla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Převod podle komise nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu, místo očekávané ceny kolem osmi miliard ale spočítala částku na 2,9 miliardy.
Plánovaná cena 3,2 miliard tedy zhruba o deset procent překračuje limit, který v červnu stanovila Evropská komise. „My dneska děláme nový posudek, o který nás požádala také Evropská unie, o jeho zpřesnění. Vychází to zhruba na 3,2 miliardy. S touto cenou také půjdeme do vlády,“ řekl České televizi ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Kabinet premiéra Bohuslava Sobotky by mohl o návrhu rozhodnout na přelomu srpna a září.
SŽDC tvrdí, že tak na opravy budov bude moci čerpat evropské dotace. České dráhy zase peníze potřebují na splácení nových vlaků; jejich dluhy se pohybují kolem 35 miliard korun. „Technicky a administrativně jsou všechny podklady připraveny. Nyní je to na politickém rozhodnutí vlády, potažmo ministerstva dopravy, kdy stanoví termín, Za nás je stále ještě reálný termín 1. 1. 2016," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Českým drahám se zadrhl plán na provoz ojetých vagonů ze zahraničí
České dráhy se v současnosti potýkají s dluhy ve výši 35 miliard. Komplikací pro ní v poslední době byl krach železničních opraven Janoza. Kvůli němu musely dráhy odložit plány na opravu 32 v zahraničí nakoupených ojetých vagonů. Státní dopravce teď řeší, jestli je vůbec dokáže vrátit do provozu. Firma Janoza je měla za 70 milionů opravit, za firmou ale zůstaly vedle pohledávek ve výši 200 milionů korun i rozebrané vagony, které stojí v depech.
I když jsou vagony třicet let staré, jde o první generaci donedávna vyráběného typu. Navíc i po třech desítkách let ještě minimálně deset let mohou sloužit. Dráhy říkají, že se bez nich zatím obejdou, podle odborníků ale chybí hlavně rychlíkům takzvaně vyšší kvality.