Praha - Lidé se stále častěji snaží vyhnout návalům v obchodech, a tak nakupují vánoční dárky na internetu. Konají tak ale většinou v pracovní době, a proto promrhají až třetinu pracovního času. Podle odborníků by ale měli být zaměstnavatelé před Vánoci shovívavější a občasné brouzdání po internetu tolerovat.
Lidé dávají přednost nakupování na internetu
Koncem listopadu a v prosinci nejvíce klesá pracovní morálka. Pozornost zaměstnanců se od pracovní náplně totiž přesouvá k činnostem spojeným s Vánoci. Internet navíc nabízí nakupování v klidu, v teple a bez stresu. Proto mu dává v poslední době stále více lidí přednost před klasickými kamennými obchody. „Během roku nakupují na internetu muži i ženy zhruba stejně, přičemž typický nákupčí je ve věku osmnácti až pětatřiceti let. Před Vánoci se to přiklání víc na stranu mužů, protože ti jsou přece jen línější trávit nakupováním čas v obchodech,“ podotkl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Podle psycholožky Lenky Čadové mají muži blíž k technickým vymoženostem. Proto je pro ně internetové nakupování lepší. Věc si radši vizuálně představí, než by si ji ohmatávali v obchodě, dodává. Jenže muži takovými nákupy stráví až třetinu z veškerého času, co sedí v práci u počítače.
Psychologové ale radí, aby se zaměstnancům raději nechal na nákupy nějaký čas. Loni před Vánoci nechali Češi v e-shopech třináct miliard korun, letos by tohle číslo mělo vzrůst ještě o patnáct procent.