Počet zpožděných letů na pražském letišti klesá. Ještě loni v červenci neodletěla na čas skoro polovina spojů, teď jich byla zhruba třetina. Z Ruzyně přitom minulý měsíc odstartovalo asi osm tisíc letadel – a zpoždění delší než tři hodiny mělo 34 z nich. Víc než pět tisíc pasažérů těchto spojů tak má nárok na finanční náhradu.
Letiště Praha hlásí méně zpožděných letů. Průměrná doba zpoždění klesla na 20 minut
„Zatímco loni v červenci bylo zpožděno 46 procent letů, letos to bylo 38 procent,“ potvrzuje mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. Ve srovnání s loňskem ubylo letů, které nabraly zpoždění delší než tři hodiny. Například loni v červnu jich bylo 42, zatímco letos eviduje letiště 23 takových případů.
Kratší byla i průměrná doba, kterou cestující čekali na start – zatímco v loňském roce to bylo 28 minut, tak letos v červenci 21 minut.
Podobnou průměrnou dobu zpoždění hlásí také letiště v Ostravě (24 minut), nejdéle čekali 14. července cestující do Varny, když se let zpozdil o více než šest hodin. Kvůli technickým problémům totiž muselo být přistaveno nové letadlo.
Nejdelší průměrné zpoždění měli pasažéři v Brně, kde to bylo víc než třicet minut. Vůbec nejdéle čekali pasažéři mířící na Korfu, a to čtyři hodiny. Jeden let byl potom z technických důvodů zcela zrušen. Zrušené lety se dotkly ve velkém i letiště v Pardubicích. Tam ale žádné zpožděné lety v červenci nezaznamenali.
Méně letadel nad Českem
Důvodem kratších zpoždění je méně letadel ve vzduchu. To potvrzují i aktuální čísla Řízení letového provozu (ŘLP). Letos v červenci přeletělo přes Česko více než pětadevadesát tisíc strojů, což znamená pokles bezmála o dva a půl tisíce letadel.
„Hlavním důvodem je přetížený německý vzdušný prostor, kdy významná část provozu oblétává Česko jihem přes Balkán, nebo severní cestou přes Polsko,“ vysvětluje mluvčí ŘLP Richard Klíma.
Druhým důvodem jsou pak uzemněné letouny Boeing Max, kdy musely aerolinky část spojů zrušit. Některé cestující pak posadily do větších strojů, které letí s mezipřistáním. Například cestující letící na řeckou Krétu tak mohou mít mezipřistání na Korfu.
Při zpoždění letu nebo ztrátě zavazadla pomůže nová aplikace
Vedle zpožděného, nebo dokonce zrušeného letu může cestu letadlem znepříjemnit také ztráta zavazadla. Podle poznatků Evropského spotřebitelského centra přitom většina lidí neví, jakých práv se může v podobných případech domáhat, a v první chvíli zmatkuje. Proto centrum spustilo novou webovou aplikaci – tzv. letecký kalkulátor. On-line nástroj je v češtině, zdarma a lidem po zadání místa odletu a příletu ihned sdělí, co mohou v konkrétní situaci dělat nebo požadovat.
Pokud je viníkem mimořádnosti dopravce, může cestujícím vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur (zhruba 6400 až 15 400 korun) v závislosti na vzdálenosti letu. Za zpoždění, ztracení nebo poškození zavazadla při letu pak lidé mohou požadovat náhradu kolem 35 tisíc korun.
Při zrušení letu nebo při jeho velkém zpoždění má pak dopravce povinnost postarat se o cestující, poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let.
- ZPOŽDĚNÝ LET:
Kompenzaci je letecká společnost povinna vyplácet, pokud byl let opožděn o více než 3 hodiny. Výše odškodnění se stanovuje podle délky letu (250 eur u letů do 1500 km, 400 eur u letů v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska mezi 1500–3500 km, 600 eur u letů delších než 3500 km). - O náhradu škody lze požádat až 3 roky zpětně. Odškodnění náleží cestujícímu, který se letu zúčastnil, nikoliv tomu, kdo letenku platil. Kompenzace má cestujícímu vynahradit potíže a ztrátu času, které mu zpoždění způsobilo.
- Výše odškodnění je daná pevně a vždy se uvádí za jednu osobu. Cena, za kterou jste letenku pořídili, nehraje žádnou roli. Takže například čtyřčlenná rodina na cestách si tak v případě zpoždění vynásobí následující částky čtyřmi.
- ZRUŠENÝ LET:
Kompenzace jsou podobné jako u zpožděného letu, musí být však splněná podmínka, že let musí být zrušen nejméně 14 dní před jeho plánovaným uskutečněním. Letecká společnost musí nejen vrátit peníze za letenku, ale také zajistit finanční kompenzaci za zrušení letu. - Výše odškodnění se určuje podle letové vzdálenosti: 250 eur u letu do 1500 km, 400 eur u v případě letu v EU, Norska, Islandu a Švýcarska nad 1500 km nebo letu mimo EU v délce 1500–3500 km, 600 eur v případě letu nad 3500 km.
- Stejné výše odškodnění platí i pokud společnost cestujícímu odepře nástup do letadla proto, že prodala více letenek, než bylo míst v letadle.
- MIMOŘÁDNÉ OKOLNOSTI:
Letecké společnosti nemusejí odškodnění za zpožděný či zrušený let vyplácet, jestliže byla komplikace v letecké dopravě způsobena tzv. mimořádnými okolnostmi. Mezi ty se například řadí: nepřízeň počasí, politické nepokoje, stávka zaměstnanců letiště, problémy na letišti (požár v hale apod.), srážka s ptákem. - Jedná se o události, kterým nemohl dopravce ze své strany zamezit. Jestliže však byl let zrušen z důvodu technické závady na letadle, má cestující na odškodnění nárok, a to i v případě tzv. mimořádné technické závady, kterou letecké společnosti často pro zmatení cestujícího uvádějí.
- O tom, čí vinou bylo zpoždění způsobeno, vás bude informovat letecká společnost. V případě pochybností se musíte obrátit na Úřad pro civilní letectví. Chcete-li žádat o odškodnění z cestovního pojištění, přečtete si nejprve pojistné podmínky.
- ZPOŽDĚNÍ VÍCE NEŽ PĚT HODIN
- U zpoždění v délce 5 a více hodin máte kromě občerstvení, noclehu nebo bezplatného hovoru právo na stornování letenky. Letecká společnost vám poté musí vrátit peníze odpovídající ceně letenky včetně nevyužitých částí letu (například navazující spoje nebo let zpět). Aerolinky vás také musí na svoje náklady dopravit do výchozího bodu vaší cesty.
- Zdroj: vasenaroky.cz, skrblik.cz
- ZTRACENÉ NEBO POŠKOZENÉ ZAVAZADLO
- U náhrady za ztracené nebo poškozené zavazadlo je stanovená maximální výše odškodnění, kterou po letecké společnosti můžete požadovat: 36 500 korun na jedno zavazadlo.
- Poškozené zavazadlo musíte písemně reklamovat u letecké společnosti do 7 dní.
- Zpožděné zavazadlo se stává ztraceným po 21 dnech od příletu letadla. Po tomto termínu lze za zpožděné zavazadlo žádat náhradu.
- Pokud vám letecká společnost odmítne za ztracené nebo poškozené zavazadlo zaplatit odškodnění, máte až 3 roky na podaní žaloby. Lhůta se počítá ode dne letu.