Značka Holden, symbol motorizace a motoristického sportu – závodů cestovních vozů kategorie Supercars – na pátém kontinentu v závěru příštího roku končí. Tak se rozhodla americká automobilka General Motors, která argumentuje nenávratností investice na trhu aut s volantem napravo a tím, že se jí nevyplatí udržovat značku operující pouze na dvou relativně malých trzích. Holden se tak stává další obětí nového globálního pojetí ekonomiky.
Legendární značku Holden zadusil globální trh. Symbol motorizace Austrálie zaparkoval navěky
Holden pro Australany nebyl jen výrobcem a prodejcem automobilů. Stal se symbolem motorizace Austrálie a Nového Zélandu i průmyslového rozvoje země. Více než půlstoletí byl Holden i motorem motoristického sportu v zemi.
Bez Holdenu si lze jen těžko představit australskou specialitu: závody cestovních vozů kategorie Supercars. V těch je značka v současné době zavázána k továrnímu programu až do konce sezony 2021 a dosud se aktivně podílela na vytváření nových pravidel pro následující roky.
Názor Australanů na krok GM dokonale vyjádřil australský premiér Scott Morrison, který v Melbourne novinářům řekl: „Jsem tímto rozhodnutím zklamaný a naštvaný, i když to není překvapující. Australští daňoví poplatníci do této nadnárodní společnosti vložili miliardy a oni nechali naši značku jen tak zmizet.“
Dokonalým vyjádřením situace v současném globálním automobilovém průmyslu je i druhá zpráva, kterou vedení koncernu GM zveřejnilo současně s ohlášením likvidace Holdenu. Továrnu v Thajsku, kde GM vyrábí středně velké pick-upy dovážené dokonce i do USA a kterou nedávno modernizovalo za 1,1 miliardy dolarů, prodá čínské společnosti Great Wall.
Holden, jedna z nejstarších značek na světě, vznikla v roce 1856. Začínala s výrobou sedel, ale už v roce 1908 odstartovala produkci automobilů. V roce 1931 se stala součástí koncernu General Motors. Díky tomu se v její nabídce vedle vozidel vzešlých z vlastního vývoje objevovaly i modely převzaté od jiných značek upravené pro specifické podmínky australského provozu.
Bývaly doby, kdy byl koncern General Motors bezkonkurenčně největším globálním výrobcem automobilů a ve snaze být ještě větší nakupoval automobilky po celém světě. Postupně narostl do takové velikosti, že už se přestal starat o své hospodářské výsledky. Hospodářská krize jej proto zasáhla víc než jiné.
Co není ziskové, musí pryč. Tak zní strategie General Motors
Firma GM v roce 2009 prošla bankrotem, z něhož se dostala s vládní pomocí. Od roku 2014 nové vedení GM zvolilo zcela novou strategii: objem prodeje není důležitý a vše, co není dostatečně ziskové, musí pryč. Začaly se zavírat evropské továrny, což vyvrcholilo stažením značky Chevrolet z Evropy a nakonec i prodejem Opelu a Vauxhallu francouzské skupině PSA. Koncern GM souběžně opustil trhy v Rusku, Indii, Jižní Africe, Vietnamu i jinde.
V roce 2016 bylo oznámeno ukončení výroby vozů Holden v Austrálii. Tamní výrobu nahradil dovoz aut jiných koncernových značek z Německa, Jižní Koreje, Thajska a Spojených států a jejich prodej pod značkou Holden.
Výsledkem byl dramatický pokles prodeje ze 102 951 vozů v roce 2015 až na loňských 43 176 aut, přičemž setrvalý prodej kolem 13 tisíc vozů na Novém Zélandě na situaci nic nezměnil. Pro porovnání – roku 2002 Holden dosáhl v Austrálii rekordní prodej 178 392 vozů. Z tohoto pohledu je oznámení vedení GM ukončit do konce roku 2021 existenci značky Holden sice nečekané, nicméně logické. „Toto rozhodnutí je založeno na globálních prioritách a neodráží tvrdou práci, talent a profesionalitu týmu Holden,“ konstatoval viceprezident General Motors Julian Blissett.
„GM se zaměřuje na trhy, na nichž máme ty správné strategie k dosažení robustního zisku, a dává přednost globálním investicím do oblastí, které povedou k růstu v budoucnosti mobility, tedy zejména do elektricky poháněných a autonomních vozidel,“ uvedla předsedkyně představenstva a generální ředitelka GM Mary Barraová.
Holden se tak stává další obětí nového globálního pojetí ekonomiky.