Pohonné hmoty v Česku jsou nebývale kvalitní. Řidiči se nemusí bát čerpat takřka nikde, shodli se v pořadu 90' ČT24 zástupci kontrolorů, petrolejářů i výrobců aut. Klíčové nejsou ani kontroly či pokuty, ale tlak spotřebitelů, kteří se o nepoctivých stanicích dozvídají z webu České obchodní inspekce (ČOI).
Kvalita benzinu se v Česku výrazně zlepšila, tvrdí inspektoři. O nepoctivých stanicích se řidiči dozví
Kvalita pohonných hmot se v Česku rok od roku zlepšuje. Za posledních 20 let se zlepšila trojnásobně. Letos neprošlo kontrolou jen 1,1 procenta z odebraných vzorků; i loňských 1,3 procenta přitom bylo na evropské úrovni mimořádně nízkým číslem.
Nejvíc k tomu podle mluvčího ČOI Jiřího Fröhlicha přispěl tlak zákazníků. „Od roku 2012 zveřejňujeme veškeré pokuty udělené čerpacím stanicím včetně odůvodnění. Od té doby vidíme velmi znatelný pokles prohřešků. To zveřejnění je pro stanice mnohem větší trest než samotná pokuta. Pokud řidiči vidí, že stanice má dlouhodobě problémy s kvalitou, přestanou k ní jezdit,“ zdůraznil Fröhlich s tím, že na každou stanici připadá v průměru jedna kontrola za dva roky.
Kvalitní paliva jsou podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla klíčová pro plnění emisních norem. „Díky tomu nemají čeští řidiči problém s filtry na pevné částice,“ dodal.
S tím souhlasí také Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu. „Pokud řidiči tankují ze značkových stanic, tak mohu stoprocentně říci, že paliva jsou kvalitní a nemohla ovlivnit poruchu nebo vyřazení filtru pevných částic,“ prohlásil Loula.
V Česku se benzin nepančuje, k problémům dochází omylem
Za prvních sedm měsíců letošního roku prověřila inspekce 1526 vzorků. Neprošlo jich celkem jednadvacet. Častěji kontrolovaná je u čerpacích stanic nafta, větší počet nevyhovujících vzorků ale inspektoři našli u benzinu.
Problémy s pohonnými hmotami podle Fröhlicha vznikají nejčastěji při výrobě nebo chybou, ke které na čerpací stanici došlo. O úmyslu nebo pančování podle něj nemůže být řeč. „Nebál bych se čerpat prakticky kdekoliv. V rámci Evropské unie máme tak nízké procento problémů s kvalitou pohonných hmot, že je otázka, zda to může být ještě lepší,“ uvedl mluvčí inspekce Fröhlich.
S tím souhlasí také Loula. „Ve srovnání s Unií se u nás kontroluje vysoký počet vzorků. Na kvalitu paliv jsme pyšní,“ řekl Loula.
Pokud některá stanice nabízí nižší cenu paliv, než je zvykem, je to nejspíš proto, že se snaží o vysoký odbyt. O pančování to podle Fröhlicha nesvědčí.
Problémy s motorem nezpůsobují jen nekvalitní benzin nebo nafta, ale i to, pokud řidiči při tankování špatně zvolí pohonnou hmotu. Od 12. října se proto značení hmot napříč Evropskou unií sjednotí.
Zatímco benzinová paliva najdou řidiči pod symbolem kruhu, tak nafta bude ve čtverci. Většina čerpacích stanic je na změnu značení připravena a v uplynulých dnech už k ní přistoupila. Stávající označení nadále na čerpacích stanicích zůstanou, nové značky ale pomohou s orientací řidičům na zahraniční cestě.