Epidemie nového koronaviru, která se šíří z města Wu-chan v centrální Číně, se začíná projevovat v českém hospodářství. Firmy obchodující s Asií sice negativní dopady nepociťují, úbytek turistů ale eviduje Český Krumlov. Nižší odběr ropy Pekingem by pak mohl v nadcházejících týdnech i v Česku snížit ceny pohonných hmot.
Koronavirus ovlivňuje ekonomiku, problémy řeší třeba Ravak. V Krumlově ubylo asijské klientely
Tuzemské společnosti, které udržují obchodní vztahy s Čínou, nečekají, že by vinou šíření viru v nejbližší době tratily. Podle asociace exportérů mají zboží na cestě a jejich obchodní partneři smlouvy neruší.
„České firmy podnikající v Číně celou situaci velmi pečlivě sledují a průběžně vyhodnocují a jsou připraveny na oba scénáře. To znamená na stabilizaci situace, ale i na její zhoršení,“ doplňuje vicepremiér Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Tématem je tak pro české podnikatele primárně bezpečnost; podniky řeší hlavně to, kdy poslat své pracovníky zpátky do Číny. Příkladem může být firma Ravak vyrábějící vybavení koupelen. V Číně má tato firma asi dvě desítky zaměstnanců a šest z nich pravidelně létá právě mezi Asií a Českem. Kvůli čínským novoročním oslavám jsou momentálně doma, zpátky je společnost plánuje vrátit s odkladem.
„Do Číny je pošleme až v druhé polovině února a očekáváme, že zhruba stejně se zachovají i naši obchodní partneři,“ uvádí mluvčí Ravaku Jana Šlerfová.
Nižší zájem o Krumlov
Virová epidemie se začíná dílčím způsobem projevovat v cestovním ruchu. Čínští turisté sice tvoří jen kolem šesti procent všech hostů v hromadných ubytovacích zařízeních v zemi, absolutní čísla ale nejsou zanedbatelná; loni jich do země přicestovalo kolem 620 tisíc.
Více než polovina čínských návštěvníků míří do Prahy, necelá pětina do Jihočeského kraje, jemuž kraluje turisticky atraktivní Český Krumlov. Na zdejším zámku v těchto dnech toalety, pokladny i informační centrum preventivně dezinfikují několikrát denně a podle kastelána Pavla Slavka renesančnímu sídlu výrazně poklesla ranní i večerní návštěvnost.
To potvrzují i pokladní, podle nichž oproti běžným pěti až šesti stům návštěvníkům během jednoho únorového dne se v současnosti jedná o dvě až tři stovky. Většina místních hotelů a některé penziony v únoru zaznamenaly úbytek turistů. O část hostů přišly i čínské restaurace v centru města a obchody s luxusním zbožím.
Nedá se ale říct, že by všichni hosté z Asie zmizeli – jen centrální Čína zablokovala hromadné zájezdy, v ulicích Krumlova ale průvodci doprovází výpravy z Hongkongu a Tchaj-wanu. Místostarosta pro cestovní ruch a sport Martin Hák proto dopady koronaviru ještě nechce předjímat: „Nějaký vliv mít může a bude mít, ale v tuhle chvíli bychom možná šířili poplašné zprávy.“
Podle ředitele státní agentury CzechTourism Jana Hergeta se ale tuzemský cestovní ruch s čínskou nákazou příliš nezmění a dopady budou pouze dočasné. „Turisty z Asie dočasně nahradí návštěvníci z jiných zemí. Nepříznivý dopad mohou pocítit podnikatelé, kteří se zaměřují na asijskou klientelu,“ řekl.
Analytici čekají zlevnění benzinu
Bezprostřednější dopad by pak mohl mít koronavirus podle analytiků na ceny pohonných hmot. Čína je totiž největším dovozcem ropy na světě a její poptávka v tuto chvíli klesá o tři miliony barelů denně. „To odpovídá zhruba 20 procentům celkové čínské poptávky, neboť země denně spotřebuje zhruba 14 milionů barelů,“ uvedl hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.
V následujících týdnech by tak podle odhadů mohla cena benzinu i nafty v Česku klesnout zhruba o korunu. „V uplynulém týdnu benzin zlevnil o 12 haléřů na litr, nafta o 17. Na další, masivnější zlevnění se mohou čeští řidiči těšit v příštích zhruba dvou týdnech, kdy se efekty hrozby koronaviru výrazněji promítnou do cen u českých čerpacích stanic,“ dodává Kovanda.
Epidemie pak má dopad i na výměnné programy vysokých škol nebo cestovní plány. Pražský filharmonický sbor zrušil po dohodě s pořadateli svá vystoupení v Hongkongu. Univerzita Pardubice zase zvažuje, zda přijme 14 studentů z Tchaj-wanu, kteří mají na škole studovat v letním semestru.