Jawa jako úspěch tuzemského průmyslu. V řadě zemí se stala synonymem pro motocykl

Jawa patří k nejznámějším průmyslovým značkám českého původu. Motocykly nesoucí toto jméno nacházely kupce po celém světě. Značka, jež vznikla spojením jména podnikatele Františka Janečka a názvu německého výrobce motocyklů Wanderer, byla u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě zaregistrována přesně před devadesáti lety, krátce poté, co firma učinila podobný krok v Československu.

První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalonu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned. První motorka (Jawa 500 OHV „Rumpál“) byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby.

Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem „Lepší stroj za méně peněz“.

26 minut
Značky JAWA a ČZ v pořadu Retro
Zdroj: ČT24

Pro výrobu motocyklů byla už v roce 1931 postavena továrna v Týnci nad Sázavou a v roce 1934 zahájila Jawa v Týnci i výrobu automobilů, jejichž karoserie vznikaly v Kvasinách (provoz později převzala mladoboleslavská automobilka).

Výroba motorek, které od půlky 30. let nesly slavné oválné logo (zaregistrované v roce 1936), přežila i druhou světovou válku, po které ohromil svět tajně vyvinutý model Jawa 250, takzvaný pérák, který si rychle získal proslulost.

Světová špička v padesátých letech, obrat v šedesátých

Technický vývoj motocyklů pokračoval i po znárodnění a Jawa patřila ke světové špičce. V 50. letech vznikla třeba úspěšná „kývačka“, která se vyvážela do více než 120 zemí světa, i dodnes populární Jawa 50, zvaná „pařez“.

Jawy se v licenci vyráběly v Indii, Egyptě a Turecku, v některých rozvojových zemích se slovo jawa stalo synonymem pro jakýkoliv motocykl. Patenty Jawy se úspěšně prodaly do zahraničí, licenci na samočinnou spojku koupila i japonská Honda.

Reorganizace a omezování technického rozvoje z počátku 60. let znamenala postupný ústup ze slávy a zaostávání za světem. V letech 1963 a 1964 však musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou. Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic.

Novodobý comeback v Indii

Firma, která se i díky závodníkovi Františku Šťastnému v 60. letech proslavila v silničních soutěžích, ale doplatila na komunistickou byrokracii i heslo, že „do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu“. Konstruktéři sice měli spoustu nápadů, výroba se ale orientovala na model určený hlavně na východní a další méně náročné trhy.

Po roce 1989 ale přišel pád a spíše přežívání značky. Dnes se motocykly Jawa v Česku vyrábějí v malých počtech, comeback však značka slaví v Indii, kde koncern Mahindra vyrábí retromotorku, připomínající slavnou „kývačku“ či „panelku“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...