Jak se Škoda dostala do koncernu Volkswagen. Smlouva byla podepsaná před 30 lety

3 minuty
Události: Odkoupení Škody koncernem Volkswagen
Zdroj: ČT24

Přesně před třiceti lety podepsala automobilka Škoda smlouvu o vstupu do koncernu Volkswagen. Německá firma koupila od státu třetinový podíl, většinu získala o tři roky později. Šlo o první přímý prodej státní firmy zahraničnímu zájemci. Postupně se výroba zvýšila na sedminásobek a Škoda se stala největší českou firmou podle tržeb, zisku i počtu zaměstnanců.

Hlavním lákadlem, kvůli kterému se tehdy o mladoboleslavskou firmu zajímalo 22 zahraničních automobilek, byla Škoda Favorit. Automobilka spustila jeho výrobu v roce 1988 (veřejnosti představen o rok dříve). Byl tehdy mnohými považován za nejlepší a nejspolehlivější automobil v komunistické Evropě.

Finančně vyčerpaná firma

Jeho vývoj však automobilku finančně značně vyčerpal. Také proto nebyla na přelomu 80. a 90. let v dobré kondici. „V době, kdy se o privatizaci Škody jednalo, šlo o zastaralý a hlavně těžce zadlužený podnik,“ vzpomínal bývalý ministr průmyslu Jan Vrba. V ohrožení se ocitly desetitisíce pracovních míst.

Do finále privatizační soutěže nakonec postoupily francouzský Renault a německý Volkswagen. Rozhodnutí české vlády bylo nakonec jednoznačné. Vyhrál Volkswagen. Jeho nabídka byla hodnocena o 40 procent lépe než konkurenta.

Mezi zaměstnanci tehdejší automobilky AZNP (Automobilové závody, národní podnik) Mladá Boleslav vzbudilo převážné kladné reakce. Televizní zpravodajství z 10. prosince 1990 je zachytilo takto: „Já si myslim, že pro nás je to jediná záchrana,“ zněl jeden z hlasů. Další pak: „Bude asi muset být technologická kázeň a dodržovat pracovní dobu a takovéto základní věci, které jsou na Západě běžné.“ Lidé si většinou uvědomovali, že se bude muset pracovat jinak než v bývalém národním podniku.

  • Spojení Škody s koncernem Volkswagen se uskutečnilo 16. dubna 1991, kdy VW získal 30 procent společnosti. 
  • VW zvyšuje v prosinci 1994 svůj podíl na 60,3 procenta.
  • Přesně o rok později, v prosinci 1995 už koncern drží 70 procent akcií. 
  • V květnu roku 2000 se koncern Volkswagen stává jediným vlastníkem Škody Auto.

Od státu dostala automobilka (od roku 1997 se nazývá Škoda Auto) dva roky daňových prázdnin. A Volkswagen zase slíbil investovat do rozvoje devět miliard a udržet vývoj i výrobu na českém území.

Menší zádrhel se pak řešil ještě krátce před tím, než smlouva vstoupila v platnost. „Ovšem ještě do včerejších pozdních nočních hodin nebylo jasné, zda smlouva o společném automobilovém podniku podepsaná 28. března vstoupí v platnost,“ zmiňovalo televizní zpravodajství 16. dubna 1991.

Výhradním majitelem loga s okřídleným šípem byla totiž Škoda Plzeň. A tamní odboráři se postavili proti tomu, aby značku dostala zdarma mladoboleslavská automobilka. Volkswagen pohrozil, že pokud logo nezíská, odstoupí od smlouvy. K dohodě došlo v noci předtím, než smlouva vstoupila v platnost.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...