Holdingová společnost Porsche SE, která je většinovým akcionářem automobilového koncernu Volkswagen, se loni propadla do ztráty 273 milionů eur (7,4 miliardy korun). Dala to do souvislosti právě s emisním skandálem VW. Firma to ve středu uvedla na výroční valné hromadě akcionářů. V předchozím roce přitom vydělala tři miliardy eur.
Holding Porsche se propadl do ztráty. Doplatil na potíže Volkswagenu
Generální ředitel Porsche Hans Dieter Pötsch nicméně prohlásil, že holding je „pevně přesvědčen, že Volkswagen má dlouhodobý růstový potenciál“. Pötsch je zároveň předsedou dozorčí rady Volkswagenu.
Holding Porsche na valné hromadě podle agentury Reuters rovněž uvedl, že automobilku Volkswagen kvůli škodám spojeným s emisním skandálem nehodlá žalovat.
- Holdingovou firmu Porsche SE ovládají rodiny Porschů a Piëchů. Porsche SE vlastní ve Volkswagenu zhruba 52 procent hlasovacích práv. Holding není totožný s výrobcem sportovních vozů Porsche AG, který je jednou z divizí Volkswagenu.
Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software umožňující manipulace s testy emisí. Aféra se týká mimo jiné asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
V úterý Volkswagen oznámil, že za řešení emisního skandálu ve Spojených státech zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (téměř 375 miliard Kč). Pötsch označil dohodu s americkými úřady a majiteli naftových vozů za „důležitý krok k překonání naftové aféry“.
Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným se skandálem prodělal 1,6 miliardy eur, což byla nejvyšší celoroční ztráta v jeho historii. Akcionáři Volkswagenu minulý týden odsouhlasili, že automobilka za loňský rok vyplatí dividendu 0,11 eura na kmenovou akcii. To představuje prudký pokles z předchozích 4,80 eura.
Eurokomisařka: VW by měl odškodnit evropské zákazníky
Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská ve středu vyzvala Volkswagen, aby za skandál kolem manipulací s emisemi naftových vozů odškodnil rovněž zákazníky v Evropě. Ve Spojených státech obdrží většina majitelů problémových vozů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (125 tisíc až 244 tisíc korun).
Podle Bieńkowské by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA.
Podobné výzvy adresují Volkswagenu rovněž organizace na ochranu práv spotřebitelů. Volkswagen však tyto výzvy odmítá a tvrdí, že zákazníky v Evropě nepostihne pokles hodnoty jejich vozů. „Situace v USA není srovnatelná s Německem a Evropou,“ uvedl mluvčí podniku.
Šance na získání odškodného od Volkswagenu soudní cestou v Evropě podkopává nedostatek účinných právních mechanismů, jako je například systém hromadných žalob ve Spojených státech. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že pravidla pro emise naftových vozů jsou v Evropě méně přísná než v USA, upozornila agentura Reuters.