Exportéři žádají, aby českou ekonomickou diplomacii, exportní financování a pojišťování koordinoval přímo premiér. Jejich požadavek zazněl na Českém exportním fóru. Designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) ale na výzvu odpověděl, že exportní politika zůstane pod ministerstvem průmyslu a obchodu.
Exportéři žádají jednotná pravidla a řízení přímo premiérem. Babiš to odmítl
Stát by měl podle Asociace exportérů rovněž vytvořit jednotný systém ekonomické diplomacie a služeb státu pro vývozce. „Tato jednotná platforma musí být podřízena přímo premiérovi, aby byla zajištěna vykonavatelnost rozhodnutí a odstranil se přetrvávající resortismus,“ uvedla asociace.
Stát by měl také vytvořit jednotný systém ekonomické diplomacie a služeb státu a zavést standardní praxi, kdy vedoucí zastupitelského úřadu České republiky bude plnit roli manažera exportních a investičních služeb státu v zahraničí.
Podle designovaného premiéra Babiše ale exportní politika státu zůstane pod ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO).
Babiš chce rozdělit exportní politiku na teritoria
Novinkou ale je Babišův návrh, aby stát definoval exportní politiku podle teritorií. „My bychom měli konečně dělat (exportní) politiku podle teritorií, jsou teritoria, kde je potřeba vyjednávat na úrovni vysokých představitelů. Chceme pokračovat v (podnikatelských) misích. Chceme podporovat export,“ prohlásil Babiš.
Reagoval tím i na dubnové zprávy, podle kterých připravilo ministerstvo zahraničí reformu, na základě které by pod resort spadala většina institucí podporujících export včetně agentur CzechTrade a CzechInvest. To nyní Babiš popřel.
V jaké podobě se CzechTrade a CzechInvest sloučí, zatím není jasné
MPO proces slučování agentur CzechTrade a CzechInvest již zahájilo, na stole jsou nyní dvě varianty. První možností je vznik nové agentury rozdělené na tři divize – investice, podnikání a internacionalizace. Druhou variantou je převedení CzechTradu pod CzechInvest s tím, že by šlo o samostatnou divizi.
Celková úspora z integrace agentur může podle MPO dosáhnout až 150 milionů korun ročně.
MPO v květnu uvedlo, že CzechInvest, CzechTrade, Česká exportní banka, Českomoravská záruční a rozvojová banka, Exportní garanční a pojišťovací společnost a Technologická agentura ČR budou firmám ve spolupráci s ministerstvem nabízet společnou komplexní podporu.
Podnikatelé by se tak díky vytvořenému „Týmu Česko“ měli lépe orientovat ve službách jednotlivých organizací a snáze získat přístup k veřejné podpoře. Vytvořený tým by měl zajistit komplexní podporu od financování a pojištění přes výzkum, inovace a rozvoj až po investice a vývoz.
Mezi státem financované subjekty ekonomické diplomacie patří deset agentur a organizací a patnáct útvarů ministerstev. Jejich roční provozní náklady dosahují 2,2 miliardy korun. Patří mezi ně mj. CzechTrade, CzechInvest, Česká rozvojová agentura, Česká centra, CzechTourism, ČEB či EGAP.
Růst exportu naráží na nedostatek pracovních sil
Export tuzemských firem dosáhl loni rekordních 4,2 bilionu korun. Letos zatím vývoz od ledna do dubna stoupl meziročně o 0,6 procenta. Růst ale naráží na limity, mezi které patří zejména rekordně nízká nezaměstnanost. Exportéři proto volají rovněž po posílení kapacity režimů zvláštního zacházení pro zahraniční zaměstnance ze zemí, jako je Ukrajina či Srbsko, aby čeští exportéři mohli navýšit kapacity a nepřicházeli o zakázky kvůli nedostatku zaměstnanců.
Podle asociace by měla vláda rovněž provést audit sociálního systému pro nezaměstnané a nastavit podmínky pro vyřazení lidí z tohoto systému, pokud odmítají nabídky práce.