Evropané nová auta nechtějí, nadějí výrobců je Asie

Lisabon - Krize v prodeji nových osobních aut v Evropské unii se prohlubuje. V říjnu se prodalo jen 960 tisíc vozů, což je meziročně o pět procent méně. Evropa se kvůli dluhové krizi propadá už rok. Nejhůře jsou na tom velké trhy. Nedaří se už ani Německu, největšímu automobilovému trhu v Evropě. Výrobci automobilů se proto snaží zacílit na ostatní kontinenty.

Automobiloví výrobci se nyní koncentrují na trhy vně Evropy, tedy na Asii, Severní a Jižní Ameriku. „Na světě je ještě spousta regionů, kde je poptávka po nových autech velká. Rapidně roste poptávka třeba v Číně,“ řekl šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek s tím, že se jedná ale o poptávku jiných druhů automobilů než v Evropě. Prodejci musejí proto své plány přizpůsobovat vkusu těchto trhů. 

Krize v odbytu automobilů se prohlubuje

Zlepšení v Evropě totiž zřejmě jen tak nepřijde. „V červnu letošního roku byl pokles jen 2,8 procenta, ale následující tři měsíce jasně ukázaly, že se ten pokles dostal až k 10 procentům. Bohužel se domnívám, že to bude pokračovat i nadále,“ míní Blažek. 

Volkswagen Golf
Zdroj: ČT24

Prodej aut se v říjnu v Německu snížil skoro o dvě procenta. „Německo je samozřejmě v hledáčku. Důležité je, že se jedná o velký trh. Tam jakákoli odchylka v procentech znamená v absolutních číslech velký počet automobilů,“ konstatoval Blažek. Daří se ale německému koncernu Volkswagen, který za říjen oznámil zvýšení prodeje o téměř 15 procent. 

Prodeje v Evropě přitom klesají už dvanáctý měsíc. Z velkých trhů se dlouhodobě nedaří Španělsku, Francii a Itálii, ve které odbyt od začátku roku poklesl dokonce o dvacet procent. „Alarmující na čerstvě zveřejněných výsledcích je to, že propady stále rostou a krize v odbytu automobilů se prohlubuje,“ poznamenal šéfredaktor magazínu Auto moto a sport Michael Kudela.

Šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek:

„Představitelé velkých značek svorně tvrdí, že Evropa má před sebou velmi těžké období, které možná bude trvat i několik let. Tak nějak už se to vleče od roku 2008/2009, kdy se zhoršily ekonomické podmínky zejména jižních zemí Evropy a nakonec i všech občanů v Evropské unii. Lidé dnes mnohem více uvažují o tom, jestli potřebují nový vůz.“

Česko patří k jedné z výjimek

Nejhůře jsou na tom trhy v Portugalsku a Řecku, kde se propady přiblížily ke 40 procentům. Nejlépe se naopak daří prodávat auta ve Velké Británii, Švýcarsku, Polsku a v Česku. 

Na tuzemském trhu odbyt od ledna do října vzrostl o víc než 3 procenta. Analytici letos odhadují až pětiprocentní růst prodeje po celém světě. Evropa má ale naopak dál klesat, a to o celých pět procent. 

8 minut
Rozhovor s Janem Blažkem
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...