Poptávka po webkamerách, noteboocích i klávesnicích rapidně roste. Prodejci zaznamenávají až tisíciprocentní nárůst, zájem připisují distanční výuce a práci z domova. Kvůli vysoké poptávce už elektronika začíná docházet. Podle některých lze zlepšení očekávat až v lednu. Informaci ČT sdělili oslovení prodejci.
Enormní poptávka po webkamerách a noteboocích. Prodejci hlásí až tisíciprocentní nárůst
Aktuální pandemická vlna má dopad i na prodejnost technologických zařízení, enormní zájem zaznamenávají prodejci zejména u webkamer a notebooků. „Zvýšený zájem o webkamery sledujeme na Heurece už od září, kdy meziročně vzrostly prodeje zhruba o tři sta procent. A během posledních tří týdnů došlo k nárůstu prodejů v porovnání s loňským rokem dokonce o více než tisíc procent,“ okomentoval situaci šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz Michal Buzek.
Důvodem tak velkého zájmu je podle některých práce z domova nebo distanční výuka ve školách, při které je nutné mít potřebné vybavení. „Zvýšená poptávka po noteboocích a webkamerách se projevila už na jaře a zesílila koncem léta, kdy se lidé začali připravovat na druhou vlnu práce z domu. Současné prodeje notebooků jsou v meziročním srovnání vyšší o 400 procent. Očekáváme, že tento trend bude, s ohledem na nárůst práce z domova a omezení prezenční výuky, pokračovat i nadále,“ sdělila mluvčí Datartu Eva Kočicová.
V říjnu například portál Alza.cz prodal za dva týdny stejné množství některých IT produktů jako za celý minulý rok. „Za třetí čtvrtletí jsme prodali šestkrát více webkamer než v loňském roce za stejné období. V říjnu je růst poptávky ještě rychlejší,“ řekla pro ČT mluvčí společnosti Daniela Chovancová.
Enormnímu zájmu o kamery přispívá také finanční dostupnost produktu, webkamery jsou pro většinu více finančně přijatelné než například nové notebooky. „Průměrná cena nejoblíbenějších webkamer na internetu se pohybuje kolem 500 korun. I proto jejich prodeje meziročně vystřelily tolik – oproti notebookům se jedná přece jen o nižší investici,“ hodnotí Michal Buzek z Heureka.cz.
Zákazníci kupují i další příslušenství, které jim usnadní práci z domova. Boom tak zažívá i prodej klávesnic, myší nebo Wi-Fi routerů. „Prodeje klávesnic se v minulém týdnu meziročně téměř zdvojnásobily, dvakrát větší zájem o myši, případně sety klávesnic a myší, kancelářských židlí a křesel a v neposlední řadě i u Wi-Fi routerů, které minulý týden vystřelily také dvaapůlkrát ve srovnání se stejným obdobím loni,“ dodává Daniela Chovancová.
Pulty začínají být prázdné
S vysokou poptávkou mizí elektronika z trhu. Podle mluvčí Mall.cz Pavly Hobíkové se situace do normálu navrátí až v prvních měsících nového roku. „Dostupnost notebooků se každým dnem zhoršuje. Už několik týdnů děláme vše pro to, abychom si u našich dodavatelů zajistili co největší zásoby. Vzhledem k dopadům pandemie na asijskou produkci je ale jasné, že u některého sortimentu a modelů dojde k výpadkům. Nedostatkového sortimentu je poměrně hodně a zlepšení můžeme očekávat až v lednu nebo únoru,“ řekla Hobíková.
Menší množství technologických produktů očekává také Eva Kočicová ze společnosti Datart, která hovoří o brzkém omezení českého trhu. „V současné době dokážeme pokrýt zákaznickou poptávku, nicméně se dá očekávat, že se nedostatek produktů těchto kategorií, který je na straně výrobců, brzy promítne na český trh,“ dodává Kočicová.