V Česku podle odhadů odborníků jezdí až milion aut s naftovým pohonem, která mají vadný filtr pevných částic, nebo jim dokonce úplně chybí. Kvůli tomu tyto vozy vypouštějí do vzduchu velké množství rakovinotvorných látek. Vysoké hodnoty, kterým se nevyhnou ani lidé v autě, ukázal test Škody Auto, ČVUT a Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze.
Dvousetnásobná koncentrace rakovinotvorných látek. Odstraněný filtr pevných částic auta škodí i řidičům
Řada řidičů si filtr pevných částic při problémech nechá takzvaně vykuchat, což znamená, že odstraní vnitřní filtrační vložku. Majitelé aut totiž nechtějí utrácet za nový filtr a potřebují s vozem jezdit. Pak ale zamořují nejen ovzduší, ale škodí i sami sobě.
V univerzitním testu se zjišťovaly hodnoty škodlivin v různých prostředích. První test byl situovaný do malé povrchové garáže. „Stačí nastartovat auto a množství výfukových plynů je nemalé a vlivem proudění vzduchu se rozšíří po garáži,“ přiblížil Martin Pechout z Technické fakulty České zemědělské univerzity. A také do interiéru vozidla. Přesné hodnoty karcinogenních látek zjišťují pomocí měřicího zařízení, které přes sondu nasaje vzduch.
Uvnitř auta po nastartování ukazuje přístroj až čtyřicetinásobně víc škodlivých látek, než jsou hodnoty naměřené na nejfrekventovanějších pražských křižovatkách. „Pokud vyjdete a není vyvětráno, protože je třeba zima, tak vám to tam zůstane dlouhé minuty,“ upozornil Pechout.
Částice, které nejsou vidět, škodí nejvíce
Druhý test se odehrával v podzemní garáži. „Když s vozidlem vycouváváte, tak vás vyprodukované emise doženou,“ popisuje vedoucí katedry vozidel a pozemní dopravy na stejné fakultě Martin Kotek.
Po nastartování auta a couvání se zelená linka měřicího přístroje během chvíle mění v červenou. Pechout poznamenal, že koncentrace částic jsou podobné jako v prvním testu, opět výrazně větší než na pražských křižovatkách.
Další klíčový moment je se zastavením u výjezdní brány, kdy výfukové plyny zase dohánějí vozidlo a trochu ho předhánějí. Vojtíšek Michal z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT podotýká, že se dýchají nanočástice, které okem nejsou vidět. „Ty částice, co jsou tak malé a nejsou vidět, jsou ty, které vám škodí nejvíc,“ přiblížil.
Oba testy ukázaly, že pokud má vůz odstraněný filtr pevných částic, je posádka vystavena koncentraci rakovinotvorných látek zhruba dvousetkrát vyšší než ve srovnání s běžným městským vzduchem. Řidičům, kteří na silnice vyrážejí s takto upraveným autem, hrozí pokuta až 50 tisíc korun. Problém ale je, že při běžné kontrole se závada téměř nedá odhalit.