Dálniční známky na Pražském okruhu? Zřejmě realita příštího roku

Praha - Ministerstvo dopravy plánuje zpoplatnit vjezd na Pražský okruh. S příspěvkem motoristů počítá ministerská vyhláška, která má být schválená do konce letošního roku. Podle Hospodářských novin by mělo ke zpoplatnění dojít už v příštím roce. Magistrátu hlavního města se ale tato myšlenka nelíbí a bojí se, že si řidiči najdou objízdné trasy a opět tak ucpou některé pražské komunikace.

Řidiči se tak od ledna bez dálniční známky zřejmě nedostanou na obchvat v úseku mezi Běchovicemi a Satalicemi, z letiště Ruzyně do Slivence a následně po dokončení další části dál ve směru na dálnici D1. „Je to jedna z nejvýznamějších dopravních staveb v republice a samozřejmě stát s ní má určité výdaje, které dosahují desítek miliard. Navíc bude součástí dálniční sítě, takže nevidíme důvod, proč by neměl být zpoplatněn,“ odůvodnil krok ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka.

„Každoročně se připravuje novela vyhlášky, která stanovuje rozsah komunikací s časovým a výkonovým zpoplatněním. Je to standardní proces. Tento rok jsme vycházeli z toho, že bude otevřená velmi významná část vnějšího pražského okruhu, spojnice mezi dálnicemi D1 a D5. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli, že úsek zařadíme do systému časového zpoplatnění,“ uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Za vjezd na obchvat by zřejmě musel platit i dopravní podnik

Městu se záměr ministerstva nelíbí, stejně jako fakt, že v jeho silách je pouze s ministerstvem vyjednávat. Navíc za vjezd na obchvat by zřejmě musel platit i dopravní podnik, například za linku spojující Zličín a letiště. „Trváme na tom, aby úseky zůstaly bez zpoplatnění,“ zdůraznil ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek. S magistrátem souhlasí i Karel Březina, opoziční zastupitel za ČSSD: „Obávám se, že to je cesta špatným směrem.“ V současnosti projíždí přes obce v okolí Prahy tisíce aut a stovky kamionů, a jestliže vyhláška projde, jejich počet se pravděpodobně ještě zvýší. Stěžují si zejména starostové dotčených městských částí, jak dokládá i starosta Prahy-Satalice Vojtěch Vaňhara: „Každý, kdo to nebude potřebovat k dennímu užívání, se bude snažit vyhnout se povinnosti nebo možnosti koupit si známku.“ Podle starosty části Praha-Běchovice Ondřeje Martana budou v případě zpoplatnění okruhu peníze vynaložené na obchvaty zcela zbytečné.

Ministerstvo dopravy hodlá v příštím roce kromě pražského obchvatu zpoplatnit také dálnici D47 nebo úsek D1 mezi Kroměříží a Hulínem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...