ČSA si půjčily od firmy v likvidaci

Praha - České aerolinie mají finanční potíže. Proto si půjčily 2,5 miliardy korun od státní firmy Osinek, která je v likvidaci. Řada právníků považuje takový způsob za nestandardní. Myslí si také, že by mohlo jít o nepovolenou veřejnou podporu. Varovný prst nad státními dotacemi do aerolinek v potížích již v minulosti zdvihla také Evropská unie.

České aerolinie zápasí s nedostatkem peněz. To dokazuje i hluboká ztráta, do které se dopravce během prvního čtvrtletí propadl. Ta podle informací České televize přesahuje miliardu korun. Dozorčí rada o ní bude jednat příští týden. Ilona Vysoudilová z tiskového odboru ČSA pro Českou televizi uvedla, že půjčené peníze budou použity na další investice a leasingové splátky letadel. Dodala, že úvěr byl poskytnut za standardních tržních podmínek.

Půjčka od Osineku je prý jistější

ČSA by měly splatit úvěr do konce příštího roku. Podle vedení aerolinií je půjčka od Osineku výhodnější, než kdyby si půjčovala u bank. U státní firmy se totiž nemusí obávat komplikací, které jsou v době finanční krize na bankovním trhu časté. Právníci však upozorňují, že půjčka od společnosti, která je v likvidaci, je přinejmenším nestandardní.

Advokát Stanislav Servus pro ČT:

„Není obvyklé, aby firma, která je v likvidaci, půjčovala tak vysoké částky.“

Ministerstvo financí však na úvěru ústy Tomáše Uvíry nic nestandardního nevidí. Přesto půjčka od státní firmy vzbuzuje i další otazníky. Stanislav Servus přemítá, že tento krok lze za určitých okolností považovat za veřejnou podporu.

Už v minulosti Evropská unie upozornila na to, že státní dotace do aerolinek, které mají finanční problémy jsou nepřípustné. Tento problém například řešila i italská Alitalia. „Problémů od EU se nebojíme. Nechali jsme si na to udělat právní rozbory,“ zdůraznil nebojácnost ministerstva Tomáš Uvíra.

Skeptici tvrdí, že cena aerolinek je nulová

Stát chce České aerolinie prodat. Původně se o dopravce ucházeli čtyři zájemci, vláda pustila do druhého kola pouze dva z nich. O České aerolinie se v privatizaci utkají dvě konsorcia. Travel Service-Unimex Group a francouzko-nizozemské Air France-KLM. Kolik za národního dopravce nabídnou, ale zatím zůstává otazníkem.

Teprve příští týden začnou zájemci s hloubkovou kontrolou ČSA. Její výsledky by měly být hotovy koncem června. Názory na cenu Českých aeroliníí se mezi analytiky rozcházejí. Nejčastěji se mluví o částce v rozmezí tři až 5 miliard korun. Skeptici dokonce tvrdí, že hodnota národního dopravce je nulová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...