Česko neplní polovinu požadavků na zavedení eura

Praha - Česká republika by v nejbližších letech nemohla začít platit eurem ani teoreticky. Neplní totiž dva ze čtyř nutných požadavků, takzvaných Maastrichtských kritérií. Vyplývá to z informací ministerstva financí. Po co možná nejrychlejším zavedení společné evropské měny volají už delší dobu zástupci průmyslu, které poškozují výkyvy kurzu koruny. Naopak řada ekonomů i Česká národní banka varují, že pokud se celý proces uspěchá, mohlo by to mít negativní dopady na ekonomiku.

Česku se v loňském roce kvůli celosvětovému růstu cen a dalším vládním opatřením nepodařilo splnit především kritérium inflace a nesplnila také kurzové kritérium. To ale vyplývá ze skutečnosti, že země zatím nevstoupila do systému směnných kurzů ERM II a nezafixovala tak svoji měnu vůči euru.

Problém číslo jedna - vysoký schodek

Díky hospodářské recesi by v letošním roce měla ČR opět začít inflační kritérium plnit. Ze stejného důvodu však vyvstává problém na jiné straně. Kvůli růstu schodku státního rozpočtu zřejmě překročí tříprocentní hranici deficitu veřejných financí. „V příštích letech by měla Česká republika opět plnit i rozpočtové kritérium, problémem by ale mohl být rozpočtový schodek. Klíč k euru má tedy v ruce zejména vláda a její fiskální politika,“ uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

Maastrichtská kritéria:

Inflace - odchylka od průměru tří členských zemí s nejnižší inflací maximálně 1,5 procenta (ČR loni vykázala 6,4 procenta, referenční hodnota byla 4,1 procenta).

Veřejné finance - schodek veřejných financí maximálně tři procenta HDP (ČR měla loni 1,2 procenta; letos zřejmě bude nad třemi procenty) a zadluženost země nesmí přesáhnout 60 procent HDP, i když je možné, aby stát s vyšší mírou zadluženosti přijal euro za předpokladu, že se jeho zadluženost trvale snižuje (ČR loni měla 28,8 procenta).

Měnový kurz - udržování kurzu měny ve stanoveném pásmu alespoň dva roky (ČR zatím nevstoupila do systému ERM II).

Úrokové sazby - průměrná dlouhodobá nominální úroková sazba nesmí překročit o více než dva procentní body průměr úrokových sazeb tří členských zemí, které mají nejnižší inflaci (ČR měla 4,7 procenta; referenční hodnota byla 6,6 procenta).

Na druhou stranu ani plnění požadovaných ukazatelů neznamená možnost přijmout euro automaticky. Unie totiž posuzuje i takzvanou udržitelnost daného ukazatele, tedy schopnost země udržet dobré výsledky i v budoucnosti. V posledních letech je přitom brána v úvahu nikoli střednědobá, ale spíše dlouhodobá udržitelnost.

Vláda nestanovila termín zavedení eura

Proti zavedení společné měny působí i dosavadní nečinnost české vlády. Premiér Mirek Topolánek sice začátkem roku slíbil, že vláda termín oznámí 1. listopadu 2009, kvůli vyslovení nedůvěry poslaneckou sněmovnou je však jeho kabinet v demisi a určování termínu tak zřejmě připadne až nové vládě, která vzejde z předčasných voleb. Ty by se měly konat v říjnu. Odstupující ministr financí Miroslav Kalousek dnes v této souvislosti připustil, že se tím rozhodnutí o termínu přijetí eura pravděpodobně oddálí.

Miroslav Kalousek, ministr financí:

„Budou-li volby 9. října, budou kolem 1. listopadu vrcholit diskuze o nové vládě. Myslím si, že i termín vyhlášení eura tím bude poznamenán a pozměněn.“

Podle posledních vyjádření politiků i ekonomů by Česká republika mohla přijmout euro nejdřív v letech 2013 nebo 2014. Například guvernér České národní banky Zdeněk Tůma nedávno uvedl, že nejpravděpodobnějším termínem pro přijetí jednotné evropské měny v Česku jsou roky 2013 až 2015.

Poláci chtějí euro do tří let

Eurem dnes platí 16 z 27 států Evropské unie. Letos v lednu vstoupilo do eurozóny Slovensko. Státy platícími eurem by měla být ČR obklopena nejpozději do tří let. Polská vláda totiž na konci října schválila harmonogram vstupu země do eurozóny od 1. ledna 2012.

Současná světová krize zřejmě nabourá plány některých zemí na rychlé přijetí eura. Pobaltské země, které se k tomu chystaly co možná nejdřív, mají nyní kvůli krizi vážné hospodářské problémy. Rovněž Maďarsko jen s obtížemi bojuje s dopady hospodářské krize. Maďaři dokonce kvůli tomu požadují po Evropské unii, aby celý proces zmírnila, ta to ale odmítá. Cestu Budapešti za přijetím eura komplikuje vysoká zadluženost a schodky veřejných financí.

Mapa eurozóny
Zdroj: ČT24/Markéta Sandanusová

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 51 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...