Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů autodílů se loni posunuly na nový rekord, když vzrostly o sedm procent na 1,09 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 614 miliard korun, tedy o desetinu více než v předchozím roce. Oznámili to zástupci Sdružení automobilového průmyslu.
České automobilky loni dojely k novému bilionovému rekordu. Letos zatím stagnují
Firmy z automobilového sdružení se na tuzemské průmyslové výrobě podílejí více než 24 procenty a připadá na ně 22 procent českého exportu.
Vývoz automobilek loni stoupl o šest procent na 918 miliard korun. Celkem 84 procent exportu směřuje do zemí Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu. Největším trhem je Německo (33 procent), následují Velká Británie (7,5 procenta) a Francie (sedm procent).
Výroba osobních automobilů se v roce 2017 zvýšila o pět procent na 1,413 milionu vozů, což je dosud nejvíce. Česko si tak udrželo druhou příčku v podílu vyrobených aut na obyvatele za sousedním Slovenskem. V absolutních číslech patří České republice 17. příčka na světě.
Největší výrobce Škoda Auto zvýšil loni domácí produkci o 12 procent na 858 103 aut. V automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356 700 aut a kolínská TPCA snížila produkci o desetinu na 199 078 vozidel.
Výroba nákladních automobilů stoupla téměř o 12 procent na 1481 vozidel a produkce autobusů vzrostla o 5,5 procenta na 4631 vozů. Výroba motocyklů se zvýšila o osm procent na 1331 strojů.
Letos zatím výroba stagnuje
Letošní produkce se zatím nachází na úrovni minulého roku. V období leden až květen stagnovala výroba na úrovni 624 780 vozů.
Škoda Auto zvýšila produkci o tři procenta na 392 681 aut. Produkce Hyundai klesla o 9,5 procenta na 141 400 aut. TPCA si naopak polepšila o téměř dvě procenta na 90 698 vyrobených vozů.
Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara poptávka po automobilech sice dál roste, ale ztrácí dynamiku. „Sektor také začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil i naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci v současnosti využívají kapacitu na 110 až 115 procent,“ uvedl.
Autoprůmysl podle něj čekají v příštích letech největší změny v historii, které souvisí se snižováním emisí, zaváděním elektromobility nebo autonomního řízení. Odvětví bude muset čelit inflaci, výkyvům kurzu koruny, ale i politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení cel v USA.