Pro všech zhruba 1100 klientů cestovní kanceláře Neckermann bude zajištěn bezpečný návrat do České republiky jejich plánovaným letem. Uvedl to šéf jejího marketingu Jan Šrámek po krachu britské kanceláře Thomas Cook, jejíž je Neckermann součástí. Pro jiné české turisty, kteří si koupili zájezd v zahraničí, však může být situace obtížnější.
Češi jsou lépe chráněni pro případ krachu cestovní kanceláře než Britové, říká Papež
Vzhledem k nejistotě a možným rizikům pro zákazníky, kterou na trhu cestovního ruchu oznámení o úpadku Thomas Cook Group vneslo, Šrámek z CK Neckermann („český Neckermann“) nevyloučil, že firma některé již zakoupené zájezdy v nadcházejících dnech zruší. V takovém případě se podle něj na dotčené klienty budou vztahovat běžné všeobecné obchodní podmínky a cestovní kancelář jim vrátí celou sumu za zaplacený zájezd.
Neckermann jako dceřiná společnost koncernu skupiny Thomas Cook Group, která je v likvidaci, byl také nucen zastavit veškerý prodej jak vlastních zájezdů a pobytů, tak zájezdů a pobytů z koncernu skupiny a dalších tour operátorů.
Šrámek v pořadu Devadesátka ČT24 uvedl, že současná bezprecedentní situace narušila důvěru hoteliérů, kteří nevědí, zda mohou přijímat hosty od jiných dceřiných společností „britské zkrachovalé matky“.
Neckermann tak jedná individuálně s každým hoteliérem, zjišťuje jejich požadavky. Vzhledem k tomu, že nevyhlásil stav insolvence, tak vše platí ze svých prostředků. Včetně vrácení stoprocentní ceny zájezdů, pokud se neuskuteční. Firma zároveň čeká, jak se vztah s mateřskou společností vyvine v dalších dnech.
Odlišná situace při nákupu zájezdu v zahraničí
Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže mohou nastat problémy u Čechů, kteří si koupili zájezd u Thomase Cooka v Německu nebo Británii. Na ně se české zákony o pojištění cestovních kanceláří nevztahují.
Tedy například za situace, když jeden televizní divák v Devadesátce zmínil, že přes Invia.cz koupil zájezd od německého Neckermanna. Při krachu by tak musel vyjednávat o svých nárocích podle německého práva.
„To si lidé často neuvědomují, když si kupují zájezdy u německých kanceláří, podle jakého práva by to museli vymáhat,“ řekl Papež.
Podle ředitele makléřské společnosti Renomia Matyáše Charváta je krach Thomas Cook dosud největším případem úpadku cestovní kanceláře. Jak dodal, bude mít také podstatný dopad na trh pojištění CK proti úpadku, skončí-li v krachu i německá část firmy, případně některé další dceřiné společnosti.
Úpadek se zatím dotýká jen klientů, kteří si koupili zájezd přímo přes britskou společnost. Ostatní společnosti zatím krach neoznámily, podnikají ale preventivní opatření, jako například dočasné zastavení prodeje nových zájezdů.
Například německý letecký přepravce Condor oznámil, že navzdory krachu mateřské společnosti Thomas Cook pokračuje v provozu. Zároveň uvedl, že požádal německou vládu o překlenovací úvěr. Condor provozuje asi čtyři desítky letadel.
V Česku prodávají zájezdy zahraničních CK servery Nacesty.cz, Dovolena.cz či Invia.cz.
„Momentálně máme někde v zahraničí 35 rodin. To znamená nějakých 90 klientů, dospělých i dětí a týká se to prakticky všech destinací. Nejvíc Turecko, Kréta, ale i vzdálenější destinace, jako jsou Maledivy,“ uvedl Jiří Pikrt ze serveru Nacesty.cz.
Dalších 40 klientů odcestovalo na pobyty pořízené prostřednictvím portálu dovolena.cz, který je součástí holdingu Student Agency. V pondělí se do Česka vrátily asi tři desítky klientů z Turecka a Bulharska, uvedla PR manažerka Student Agency Alžběta Nečasová.
Nečekaný pád
Zástupci tuzemských cestovních kanceláří podobnou situaci nepamatují. Doposud podle nich krachovaly jen relativně malé firmy. „Je to šokující zpráva a velkého rozměru. Může to mít fatální dopad na podobu cestovního ruchu v celé Evropě,“ řekl Papež.
Pomoc nabízí prostřednictvím ambasád i české ministerstvo zahraničí. Zatím by ale všichni Češi měli mít cestu domů v pořádku zajištěnou.
„Pokud by se ovšem stalo, že by ta cestovní kancelář nereagovala, nepostarala se o klienty, nebo by je ponechala v nějaké krizové situaci, pak se samozřejmě mohou Češi obracet na velvyslanectví,“ řekl mluvčí ministerstva zahraničních věcí ČR Robert Řehák.
Češi jsou na tom lépe než Britové
Papež v pořadu Devadesátka ČT24 uvedl, že Česko paradoxně předběhlo britský trh v ochraně spotřebitele. U nás v případě krachu cestovní kanceláře nejsou dohady o kompenzacích. Připomněl dvojí jištění: pojištění legálních cestovních kanceláří i garanční fond. Reagoval tak na slova publicisty Jan Jůna, žijícího ve Velké Británii. Ten například zmínil, že pokud Britové platili dovolenou šekem či hotově, tak nedostanou žádnou kompenzací a při platbě debetní kartou je to nejasné.
Papež považuje také za dobré, že v Česku nepůsobí „tak komplexní“ cestovní kancelář, jako byl britský Thomas Cook, který provozuje i leteckou společnost.
Největšími cestovními kancelářemi v Česku jsou Fischer, Exim Tours, Blue Style, Čedok a Alexandria. Češi nejvíce cestují za dovolnou do Chorvatska, Slovenska, Itálie, Řecka a Rakouska.
- Taky český trh zažil několik velkých krachů českých cestovních kanceláří. V druhé polovině 90. let padla jedna z největších firem s názvem Travela. V zahraničí zůstalo téměř dva tisíce lidí. Řetězová reakce postihla i další menší kanceláře.
- Krach Travely projednával ještě o 12 let později soud. Obžaloba vinila její představitele z podvodu, nakonec je o dva roky později odvolací soud osvobodil.
- A právě v létě roku 2009 došlo k dalšímu výraznému konci, tentokrát cestovky Tomi Tour spojené se jménem Václava Fischera. Návrat do Česka muselo řešit téměř 3,5 tisíce jejích klientů.
- V září 2017 pak vyhlásila – po 21 letech činnosti – úpadek cestovní kancelář Azur Reizen a s ní spřízněná Maxi Reisen. V zahraničí v té chvíli měly necelou pětistovku klientů. Stejně jako v případě dalších zkrachovalých cestovek se o jejich návrat postarala pojišťovna. Cestovní kanceláře mají od roku 2001 ze zákona povinnost být pro případ úpadku pojištěné.