Automobilky zrychlují. Osobních aut se v Česku vyrobilo téměř 600 tisíc

2 minuty
Výrobě osobních aut v Česku se daří
Zdroj: ČT24

Výroba osobních a lehkých užitkových aut v Česku za pět měsíců vzrostla o 13 procent na 593 743 vozů. Produkce rostla dvouciferným tempem všem třem automobilkám. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. Podobně dobře se dařilo také automobilkám v Evropské unii. I ty zaznamenaly meziroční růst, a to o 16 procent.

Export automobilek v Česku se od ledna do konce května zvýšil o 7,5 procenta na 686 694 vozů. Domácí prodej se zvýšil téměř o osm procent na 3229 aut.

„Pro české automobilky, především pro značky Škoda a Hyundai, je nejdůležitější trh Německo a do značné míry i Velká Británie, což jsou trhy, které vykazují velký růst,“ řekl šéfredaktor Autoweek.cz Vladimír Rybecký.

Výrobu nákladních aut stále reprezentuje jen kopřivnická Tatra, která dodala na trh 439 vozů, tedy o 35 procent více, než ve stejném období loni. Produkce autobusů stoupla o půl procenta na 1764 vozidel. Z toho 1585 vyrobených autobusů připadá na Iveco, 156 na SOR a 23 na KH motor Centrum. Jediný motocyklový výrobce Jawa zvýšil produkci o 16,4 procenta na 1072 strojů.

Příznivý vývoj je podle Lukáše Hendrycha z auditorské firmy BDO odrazem pozitivní nálady evropských spotřebitelů a jejich chuti utrácet, což je podpořeno nízkými úrokovými mírami a vysokým zájmem motoristů o obnovu vozového parku. „Vysoký zájem o nové osobní automobily má pro spotřebitele ale i jednu negativní stránku, a to sice dodací lhůty. Pokud budete v současné době objednávat například Škodu Superb s vyšší výbavou, je nutné počítat s tím, že automobil bude dodán až v roce 2017,“ podotkl Hendrych. V Česku byl květnový růst prodeje nových aut o 34 procent nejvyšší od roku 2004.

Kapacitní strop českých automobilek není ve výrobě, ale v pracovních silách. Právě AutoSAP odhaduje, že se už ke stropu blížíme, a pokud nedojde ke změně, tak na strop brzo narazíme.
Erich Handl
šéfredaktor Automakers

Za celý loňský rok automobilky v Česku vyrobily rekordních 1,3 milionu aut. Tržby byly také rekordní, překonaly jeden bilion korun. Letos sdružení předpokládá další růst. Všechny automobilky mají ale své trápení, a tím je nedostatek kvalifikovaných pracovníků. „To je pro ně skutečně velký problém ať už se to vezme od těch běžných operatérů až po kvalitní dělníky. Takže si myslím, že s tím automobilky bojují v podstatě za cenu toho, že si snaží vychovávat nové pracovníky,“ řekl Rybecký.

Automobilový trh v EU byl v květnu na nejlepším výsledku od krize

Prodej nových osobních automobilů v zemích Evropské unie byl meziročně nejvýše od hospodářské krize v roce 2008. Dosažený počet 1,288 milionu vozů byl nejvyšší květnový výsledek za osm let. Celkově automobilový průmysl zrychlil meziroční růst na 16 procent z dubnového tempa 9,1 procenta. Uvedlo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Celkový prodej nových osobních aut v EU roste bez přerušení již 33 měsíců.

Počet nově registrovaných aut v dubnu vzrostl ve všech zemích EU s výjimkou Irska a dvouciferná tempa hlásily takřka všechny hlavní trhy – Itálie, Francie, Španělsko i Německo. V České republice se prodej zvýšil o 34,4 procenta na 24 335 vozů.

Renault Mégane RS
Zdroj: ČT24/Renault

Vyšší odbyt v dubnu zaznamenali takřka všichni výrobci aut, včetně největší evropské automobilky Volkswagen, která se potýká s následky skandálu kolem měření emisí u naftových vozů. Odbyt vozů značky VW, jíž se skandál týká nejvíce, stoupl o 4,1 procenta. Jejich podíl na trhu EU se ale dál snížil na 11,1 procenta. Prodej vozů dceřiné značky Škoda vzrostl o 15,3 procenta.

Nejlépe se prodávalo v Itálii nebo Francii

Ke květnovému zrychlení růstu přispěl jeden prodejní den navíc. Za prvních pět měsíců roku se počet registrací nových osobních vozů v EU zvýšil o 9,9 procenta na 6,4 milionu. Nejvyšší tempo růstu zaznamenaly trhy Itálie, Španělska a Francie.

3 minuty
Erich Handl: Strop se již blíží
Zdroj: ČT24

ACEA očekává, že trend růstu bude pokračovat. Na celý letošní rok sdružení zvýšilo odhad růstu na pět procent z dosavadních dvou procent. Prodej nových aut v EU loni vzrostl o 9,3 procenta na 13,7 milionu vozů a zaznamenal druhý rok růstu za sebou.

Z jednotlivých výrobců táhl minulý měsíc růst prodeje zejména francouzský Renault a italská skupina Fiat Chrysler Automobiles. Dvouciferná tempa růstu zaznamenaly i německé automobilky Daimler a BMW i společnost Audi ze skupiny Volkswagen.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...