Automobilky v Česku měly loňský rok tržby přes bilion

Události: Český automobilový průmysl (zdroj: ČT24)

Výrobcům ze Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP se v loňském roce zvýšily tržby o sedm procent na rekordních 912 miliard korun. Celkově pak odvětví poprvé překonalo hranici jednoho bilionu korun. Celých 85 procent z tržeb tvořil export. Oznámili to zástupci sdružení.

AutoSAP reprezentuje skoro 90 procent automobilových firem v Česku. Podíl AutoSAPu na celkové průmyslové výrobě se zvýšil na 22 procent. Za velkým růstem stojí především rekordní výroba osobních vozů, která se zvýšila o čtyři procenta na téměř 1,3 milionu aut. 

Největší nárůst výroby ale přišel u motocyklů. Těch se v loňském roce vyrobilo 1727, což je o 60 procent více. „České Jawě se daří a doufám, že to tak bude pokračovat nadále,“ řekl prezident AutoSAP Martin Jahn. 

Výroba vozidel
Zdroj: ČT24

Tržby automobilek AutoSAP celkově stouply o sedm procent. Export, který tvoři skoro 90 procent tržeb, o 7,2 procenta. Tržby velmi ovlivňuje také euro. „Vstup do eurozóny je pro nás klíčovou otázkou. Celý autoprůmysl totiž už funguje v eurech,“ popsal problém eurozóny Jahn a doufá, že situace se změní s příchodem nového guvernéra ČNB.

Nejvíce aut vyrobí Škodovka

Česko zaujímá ve výrobě motorových vozidel 16. místo ve světě, v počtu vyrobených aut na jednoho obyvatele mu ale patří druhá příčka za Slovenskem. Nejlepší na světě je Česko v produkci autobusů na jednoho obyvatele.  

Mezi výrobci osobních automobilů má největší podíl na výrobě Škoda Auto se svými 56,7 procenta. Druhá je výroba Hyundai s podílem 26,4 procenta a na třetím místě je TPCA  s 16,9 procenta. „Důležité je, že ve všech závodech v ČR se daří zvyšovat výroby a všechny se na evropských trzích velmi dobře uplatňují,“ chválil prezident. 

Chybí tisíce učňů i pracovníků, zní z AutoSAPu

Stoupl také počet zaměstnanců ve firmách sdružených v AutoSAPu, a to o čtyři procenta. Navíc na průměrných 33 tisíc se zvýšila i mzda. Vše má ale své limity. A to si uvědomuje i prezident sdružení.

Celkově chybí asi 28 500 učňů technických oborů a 52 tisíc absolventů s maturitou. Český stát nepodporuje technické školství. Špatné jsou také podmínky pro mobilitu pracovní síly nebo rekvalifikace.
Pavel Juříček
víceprezident AutoSAP

„Pomalu narážíme na bariéry růstu. Máme problém především s kvalifikovanými pracovníky. Zatím nedochází k omezování výroby, ale do budoucna ztrácí Česko možnost růst. Něco razantního se bude muset změnit v migrační politice, abychom mohli zaměstnávat pracovníky ze zahraničí,“ řekl a dodal, že průmysl bude muset mnohem více investovat do výzkumu a vývoje.

Výzkum a vývoj je podle Jahna budoucností automobilů. „Za příštích pět let se průmysl změní víc než za posledních padesát let,“ prohlásil Jahn. Podle něho se budou rozvíjet elektromobily, systémy autonomního řízení nebo připojení aut na internet.

Šéfredaktor Automakers Erich Handl si myslí, že bariéry jsou v automobilovém průmyslu zatím věc budoucí. „Autoprůmysl stíhá zakázky a stíhat je bude. Do budoucna ale je obava, že by mohl přestat stíhat tempo. Produkce aut je na svém stropě, ale je zde možnost dovážet pracovníky z Ukrajiny nebo změnit vzdělávání. Počet kvalifikovaných pracovníků se dá zlepšit,“ řekl. 

Vydáno pod