Senát schválil rozšíření ochrany kulturních památek dočasně zapůjčených do Česka z ciziny

Horní komora schválila navrhované rozšíření ochrany kulturních památek dočasně zapůjčených do Česka z ciziny, například na výstavy, proti případné exekuci. Úprava podle předkladatelů poslanecké novely památkového zákona umožní konání výstavy z pokladů čínských císařů ze sbírek tchajwanského Národního palácového muzea a do budoucna i dalších výstavních akcí. Senát rovněž schválil novelu o pozemních komunikacích. Podle ní by řidiči kamionů už neměli platit pokuty za to, když se při vysokorychlostním vážení zjistí, že jejich vůz je přetížený.

Ochrana proti zabavení se podle současného znění zákona vztahuje jen na ty zapůjčené kulturní statky, které jsou ve vlastnictví cizích států. Novela toto majetkové omezení ruší. Předloha výslovně stanoví, že tyto památky musejí být v Česku za účelem vystavování, restaurování nebo vědeckého zkoumání.

Zájem Česka na jejich zapůjčení bude osvědčovat ministerstvo kultury. Podle předkladatelů se tak nebude moci stát, že by byly pod ochranou i předměty, které by se dostaly do Česka pokoutně. Navrhovaná úprava podle předkladatelů nemá zamezit možným sporům o vlastnictví některých kulturních památek. Má podle nich zabránit tomu, aby se pro řešení takových sporů využívaly zápůjčky do Česka.

Horní komora rovněž kývla na novelu o pozemních komunikacích. Pokutu za přetížení kamionu, které by policie zjistila při vysokorychlostním vážení, tak zřejmě budou napříště platit jen jeho provozovatelé, nikoli také řidiči. 

Změnu zdůvodnili tvůrci novely v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) tím, že technické prostředky, které zajišťují vysokorychlostní vážení kamionů, neumožňují dostatečně snadno identifikovat řidiče vozidla. Naproti tomu při nízkorychlostním kontrolním vážení to možné je. Argumentují také tím, že postih řidičů nese znaky diskriminace českých řidičů, protože dokazování u těch zahraničních je složitější. Pokud se úřady soustředí výhradně na pokuty pro provozovatele kamionů, bude podle ministerstva dopravy možné zvýšit počet udělených pokut.

Senátoři v úvodním kole podpořili také odstranění zóny Plzeň-Líně ze zákona o strategických stavbách. Zóna v Líních je v loni přijatém zákoně o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury uvedena jako strategický podnikatelský park, který má sloužit zejména k výrobě a skladování baterií pro elektrická vozidla. Tuto takzvanou gigafactory plánoval vybudovat koncern Volkswagen. Počátkem loňského listopadu ale oznámil, že rozhodování o výstavbě továrny odkládá na rok 2025, což vedlo k ukončení jednání.

Lokalita, kde se mimo jiné nachází bývalé vojenské letiště s betonovou vzletovou a přistávající dráhou, armáda nyní využívá k provozování letecké záchranné služby svými vrtulníky. Do budoucna by podle senátora Vladislava Vilímce (ODS) mohla zónu využívat rovněž k výcviku a logistice.

Senátní výbor pro obranu loni v listopadu doporučoval zónu ze zákona vyřadit, což si přála i ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Podle ní s převodem letiště z majetku armády souhlasilo ministerstvo obrany pouze pro případnou výstavbu gigafactory.