V pondělí zasedal vládní výbor pro strategické investice. Mezi tématy jednání bylo zejména financování strategické dopravní infrastruktury, mezinárodní konkurenceschopnost podpory technologických center nebo podpora dostupnosti kvalifikovaných zaměstnanců pro polovodičový sektor v Česku. Premiér Petr Fiala (ODS) kladl důraz zejména na stavbu cest, jejíž tempo se podle něj zvýšilo.
Stavba důležitých cest je klíčová pro českou konkurenceschopnost, řekl Fiala po zasedání vládního výboru
Za nejdůležitější premiér Fiala považuje financování strategické dopravní infrastruktury. „Jde o to najít cestu, jak dostavět klíčové dálnice, silnice, dopravní propojení, a tím zlepšit konkurenceschopnost České republiky,“ uvedl premiér s tím, že mobilita také snižuje rozdíly mezi regiony.
Dle Fialy jsou připraveny klíčové projekty, v různých fázích přípravy a rozestavěnosti je aktuálně osm stovek kilometrů klíčových komunikací. „Dálnice – zprovozňujeme 118 kilometrů, stavíme 198 kilometrů, zahajujeme 115 kilometrů, připravujeme 550 kilometrů,“ vyjmenoval Fiala letošní bilanci.
Otázkou však je, jak zajistit pro připravované projekty financování. I půjčené peníze jsou podle něj dobře vynaložené, protože se tyto investice budou v budoucnu vracet.
Současná dopravní síť přináší zdržení, uvedl Kupka
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) dostavba dopravní sítě povede nejen ke zkvalitnění životní úrovně obyvatel Česka, ale i k odstranění překážek pro ekonomický růst země a zajištění příležitostí pro investory.
„Současná dopravní síť znamená v mnoha případech dramatická zdržení, zpoždění v dopravě. To má přímý negativní vliv na ekonomický výkon České republiky. Jde ale i o dopravní bezpečnost,“ uvedl Kupka na brífinku. „Každá koruna investovaná do dopravní infrastruktury (...) přináší státu podle různých analýz a metod 60 až 70 haléřů,“ doplnil. Tempo investic se podle něj zvedlo, je nutné ho však udržet.
Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj poznamenal, k pochybení podle něj došlo během ekonomické krize po roce 2008. „Rozhodli jsme se šetřit na všech stranách,“ řekl. „Zastavili jsme projekty v infrastruktuře. To byl moment, kdy nás polská ekonomika předběhla, protože se k tomu postavila jinak,“ uvedl.
Stát by se podle Rafaje neměl zaměřovat jen na investice do dopravy, rozvíjet by se podle něj měla například energetická infrastruktura a zdroje. „Nejenom ty zelené, ale zdroje, které státní energetická koncepce bude považovat za strategické následujících například dvacet let,“ uvedl.
Výbor doporučil investice do technologických center i dostupnosti kvalifikovaných pracovníků
Podle Fialy by se Česká republika měla soustředit i na podporu technologických center, k čemuž by premiér chtěl dospět například méně byrokratickou formou podpory, která bude inspirována zahraničím. Výbor se chce zaměřit také na dostupnost kvalifikovaných zaměstnanců pro strategický polovodičový sektor – zjistit nároky firem a následně oslovit univerzity.
„Budeme potřebovat více kvalifikovaných pracovníků v této oblasti. Současně je to dobrá cesta, jak se to naučit i v dalších oblastech. Stejně tak budeme potřebovat více kvalifikovaných pracovníků třeba pro dostavbu jaderných elektráren,“ sdělil premiér.