Loděnice na Labi se snaží vzpamatovat z pandemických ztrát. V Děčíně teď dokončují letošní první velkou zakázku, kvůli restrikcím na hranicích loni přišli o polovinu odběratelů. V Litoměřicích zase vsadili na rostoucí popularitu malých jachet.
Výrobci lodí se dostávají ze ztrát po covidu, úbytek zakázek z ciziny vyvažují místní
V lednu byla hala v loděnicích v Děčíně prázdná, nyní dokončili nový chemický tanker o délce 86 metrů a šířce přes deset metrů. Je to jen skořápka, uvnitř je loď prázdná, aby ji bylo snadné odtáhnout až k moři. Loděnice už připravuje mechanismus, aby tanker dostala k řece, vody se dotkne příští týden.
Většina dělníků je ze zahraničí. Kvůli restrikcím neměl lodě kdo stavět a na sever Čech se nechtělo ani zákazníkům z Nizozemska a Německa. „Pokud nás něco trápí a asi nás to ještě nějakou dobu trápit bude, tak je to poměrně fatální výpadek nových kontraktů,“ říká člen správní rady České loděnice Pavel Mráček.
Před pandemií v roce 2019 děčínská loděnice postavila nebo opravila lodě za 120 milionů, teď jí zakázky pomalu přibývají a za letošek jsou na milionech devadesáti. Pracují třeba na pontonovém systému pro americkou společnost.
Opravy malých lodí
V Litoměřicích pak nově opravují malé jachty. V Česku totiž raketově vyskočil zájem právě o malé lodě. „Lidé se nemohli dostat do zahraničí, tak začali splouvat řeky,“ myslí si výkonná ředitelka společnosti Aqua S.P.P. Kristýna Ernestová.
Zákazníci si často kupují starší lodě v cizině a doma pak hledají někoho, kdo jim je opraví – jako právě ve firmě v Litoměřicích. V novém zimním doku je už většina míst zamluvená.