Volba času je politická a ekonomická otázka, na počátku byla železnice, říká historik

52 minut
90′ ČT24: Konec střídání času
Zdroj: ČT24

Evropskou unii čeká debata o konci střídání času. Návrh Evropské komise se opírá o průzkum, kterého se zúčastnilo víc než 4,5 milionu lidí ze všech členských států. Není však jasné, ke kterému času – letnímu, nebo „zimnímu“ – se jednotlivé země přikloní. Historik Stanislav Bárta v pořadu 90′ ČT24 upozornil, že čas je v podstatě otázkou konsenzu. „Rozhodnutí o tom, podle jakého času se budeme řídit, je politické a ekonomické,“ uvedl.

Stanislav Bárta v diskuzním pořadu ČT připomněl, že zásadní roli ve standardizaci času na mezinárodní úrovni sehrála průmyslová revoluce a rozvoj železniční dopravy v 19. století. 

„Vlaky byly motivem k tomu, aby se sjednotil čas, aby nemusely stát, aby se lidé na železnici zorientovali, aby nemuseli řešit to, že každá železniční společnost má jiný čas a železniční časy že se liší od času v místě, kam vlak dojede,“ uvedl historik Ústavu pomocných věd historických a archivnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. 

„Do té doby, než se společnost začala překotně rozvíjet industrializací, tak si lidé vystačili s místním časem. Řídili se podle místního města a v momentě, kdy to město opouštěli, museli počítat s tím, že vstupují do nejistoty. Ale vzhledem k tomu, že nepřekračovali velké vzdálenosti, ta nejistota byla v řádech minut, to pro ně nebylo nic hrozivého.“ 

Změnu přinesla masová industrializace a rozvoj dopravy a komunikace na dlouhé vzdálenosti. „To mělo ryze racionální, ekonomický a technologický důvod, protože bylo třeba čas zkoordinovat,“ zdůrazňuje Bárta.

V roce 1873 před standardizací bylo v USA sedmdesát různých železničních časů podle různých společností, které jezdily napříč Spojenými státy. „To vedlo k tomu, že se na Washingtonské konferenci 1884 zavedla časová pásma, aby umožnila dohodu v momentě, kdy potřebujete komunikovat a přesouvat zboží a lidi na delší vzdálenost,“ uvedl historik.

Politická orientace

Bárta zároveň upozornil, že rozhodnutí o tom, podle jakého času se stát bude řídit, může být nejen ekonomické, ale také politické.

Příkladem je Litva, která používala východoevropský čas, od roku 1940 přešla na čas moskevský, ale pak se vzhledem ke svým politickým a ekonomickým vazbám v roce 1998 opět vrátila k původnímu časovému pásmu. „To je klasická ukázka toho, že země se rozhoduje podle toho, kam se chce politicky orientovat,“ říká historik.

Dalším příkladem může být Turecko, které se v roce 2016 odklonilo od standardního času a zavedlo letní čas po celý rok. Krok přinesl zemi potíže v obchodování s Evropou, ale přiblížil ji naopak Blízkému východu.

V Česku se poprvé čas krátce střídal během obou válek, natrvalo pak od roku 1979, kdy letní čas platil od konce března do konce září. Od roku 1996 letní čas trvá ještě o měsíc déle. Důvody k zavedení změny času byly především ekonomické a energetické.

O střídání času v pořadu 90′ ČT24 debatovali také neuroložka Soňa Nevšímalová, europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL) a politolog Michal Vít. Celý pořad k přehrání ve videu v úvodu článku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 mminutami

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 2 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 5 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 7 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 8 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 9 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 17 hhodinami
Načítání...