Ostrava - Ministerstvo dopravy začalo jednat s Polskem o případné stavbě vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe. Stát se chystá oslovit i Slovensko. Zúčastněné státy počítají s tím, že by na to mohly získat peníze z Evropské unie. Ministerstvo životního prostředí ale tyto plány dlouhodobě odmítá.
Vodní kanál Dunaj - Odra - Labe opět ve hře, začala jednání s Polskem
Vodní kanál Dunaj - Odra - Labe je evergreenem, který čas od času vypluje na hladinu a pak zase zmizí. Nápad na propojení tří moří: Černého, Baltského a Severního je starý několik set let. Údajně vznikl už za časů Karla IV. Nebýt obou světových válek, možná by už stál. Od té doby se jím zabývalo už několik vlád. Současné vedení ministerstva dopravy se teď rozhodlo prozkoumat, zda nenazrála vhodná chvíle. „Chceme opravdu prozkoumat, zda by v první fázi nešlo propojit alespoň úsek z Ostravska do Polska,“ potvrdil náměstek ministra dopravy Ivo Toman.
Ministerstvo dopravy letos kvůli nedostatku peněz omezilo celou řadu důležitých dopravních staveb. Studie stavby vodního kanálu má přitom stát několik desítek milionů korun. „Peníze s velkou pravděpodobností dostaneme z jednoho z evropských programů zaměřeného na střední Evropu, V úterý už ve Vídni došlo k předběžné dohodě,“ tvrdí ředitel odboru plavby ministerstva dopravy Jaroslav Pospíšil.
Polští zastánci propojení Dunaje, Odry a Labe říkají, že zboží vhodné pro přepravu po vodě, je dostatek. Problémem údajně není ani to, horní tok řeky Odry není příliš vodnatý. Navrhují, že by se voda mohla čerpat až z Dunaje, jak to dělají Němci. „Můj názor je takový, že když nevyužijeme tohoto období, kdy máme možnost získat evropské peníze, odloží se stavba vodního kanálu zase na neurčito,“ říká vedoucí odboru vodního hospodářství z polských Gliwic Stanislaw Staniszewski.
Koryto kanálu by mělo být nahoře široké až 60 metrů. Jeho trasa je už dávno zakreslená v územních plánech. Znamená to, že se tam nesmí stavět, což brání obcím v rozvoji. Ochranu tohoto území naposledy letos v květnu prodloužil kabinet Jana Fišera. Ministerstvo životního prostředí s touto stavbou ale nesouhlasí. „Ministerstvo životního prostředí už v minulosti zastávalo názor, že by taková stavba příliš poškodila chráněné území i vodní toky,“ potvrdila mluvčí ministerstva Jarmila Krebsová. Zda je stavba vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe reálná, chce ministerstvo dopravy rozhodnout příští rok.