Vlaky u Soběslavi se přesunou k dálnici. Začala stavba přeložky do Doubí, dopravu zrychlí i zjednoduší

Poslední úsek železniční trati mezi Prahou a Veselím nad Lužnicí, který zatím ležel ladem, jím už neleží. Správa železniční dopravní cesty zahájila modernizaci devíti kilometrů mezi Doubím u Tábora a Soběslaví, potrvá čtyři roky. Téměř v celé délce půjde o přeložku, nebudou tedy nutné dlouhé výluky. Po dokončení oprav tudy budou vlaky jezdit rychleji, díky druhé koleji jich bude moci být více.

Při cestě vlakem z Prahy do Českých Budějovic se střídají rychlé dvoukolejné úseky tam, kde již prošla trať modernizací, s pomalými jednokolejnými tam, kde na ni ještě čeká. Zatímco severně od Tábora je celá trať buď již v novém, nebo se na ní alespoň pracuje, mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí začaly práce na náhradě posledního jednokolejného úseku až nyní.

Po dokončení modernizace mezi Doubím a Soběslaví ale budou vlaky jezdit jinudy než dnes – před Doubím se trať stočí na jihovýchod, přiblíží se k dálnici D3 a do Soběslavi povede souběžně s ní. „Jdeme novou stopou, což u SŽDC není vždycky pravidlem, často renovujeme stopu stávající,“ poznamenal při zahájení prací generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda.

Přeložka bude dvoukolejná, nebude tedy již potřeba, aby na sebe vlaky čekaly kvůli křižování v Soběslavi a Roudné. Maximální rychlost vzroste na 160 km/h a železniční správa počítá i s výhledovým zrychlením na dvoustovku.

To bude možné i díky tomu, že na přeložce nebudou přejezdy, zanikne i ten u soběslavského nádraží, nahradí ho podchod pro pěší. Součástí přeložky bude 370 metrů dlouhý Zvěrotický tunel a dva velké mosty – bezmála kilometrové přemostění Černovického potoka a čtvrtkilometrový most přes Kamenný rybník.

Stavba za 4,3 miliardy bez daně potrvá čtyři a půl roku, hotová má být v dubnu 2023. Železničáři přitom nepočítají s velkými výlukami, které provázely modernizaci některých jiných úseků koridoru Praha – České Budějovice. Provoz bude nutné přerušit až při napojování nové trati na původní.

Kromě posledních úseků severně od Veselí nad Lužnicí ještě čeká na modernizaci téměř celá trať z Veselí na severní předměstí Českých Budějovic. Zatím se pracuje mezi Dynínem a Ševětínem, kde by měla být trať v novém již na počátku příštího roku. Přípravu na proměnu nejnáročnějšího úseku Ševětín–Nemanice dlouho brzdily spory o jeho přesnou trasu. Obyvatelé obcí Hosín a Dobřejovice protestovali proti plánovanému přesunu vlaků na dohled od jejich domů.

SŽDC ale již má územní rozhodnutí a Jiří Svoboda předpokládá, že se do tří let začne stavět. Součástí modernizace bude stavba dvou dlouhých tunelů – téměř pětikilometrového u Chotýčan a tříkilometrového u Hosína.

  • I. koridor: Děčín, st. hr. – Ústí nad Labem – Praha – Česká Třebová – Brno – Lanžhot, st. hr.
  • Modernizace začala v roce 1993, dosud nejsou dokončeny úseky Nelahozeves–Kralupy a Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí a průjezdy železničními uzly Kralupy nad Vltavou, Praha, Pardubice a Česká Třebová.
  • II. koridor: Petrovice u Karviné, st. hr. – Bohumín – Ostrava – Přerov – Břeclav, st. hr. a Přerov – Olomouc – Česká Třebová
  • Modernizace začala v roce 1997, dosud nejsou zcela dokončeny průjezdy železničními uzly Ostrava a Přerov.
  • III. koridor: Cheb, st. hr. – Plzeň – Praha – Česká Třebová – Olomouc – Ostrava – Bohumín – Český Těšín – Mosty u Jablunkova, st. hr.
  • V úseku Praha–Dětmarovice je III. koridor souběžný s I. a II. koridorem.
  • V samostatných úsecích začala modernizace v roce 2006, dosud není dokončen úsek Praha–Beroun a Dětmarovice – Český Těšín a průjezdy železničními uzly Cheb, Plzeň a Beroun.
  • IV. koridor: Děčín, st. hr. – Ústí nad Labem – Praha – Tábor – České Budějovice – Horní Dvořiště, st. hr.
  • V úseku Děčín–Praha je IV. koridor souběžný s I. koridorem.
  • V samostatném úseku začala modernizace v roce 2005, dosud nejsou dokončeny úseky Praha hl. n. – Hostivař, Votice–Sudoměřice, Doubí–Soběslav, Dynín–Ševětín a Ševětín–Nemanice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 18 mminutami

Politici i odborníci reagují na Babišovo oznámení o Agrofertu

Andrej Babiš (ANO) oznámil, že se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Po jeho smrti má připadnout jeho dětem. Prezident krok ocenil a oznámil, že Babiše jmenuje premiérem 9. prosince. Politici a odborníci upozorňují, že bude důležité, jak konkrétně bude vzdání se vypadat.
před 29 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu, kterou Liškutin uzavřel se státním zástupcem.
před 31 mminutami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...