Poslední úsek železniční trati mezi Prahou a Veselím nad Lužnicí, který zatím ležel ladem, jím už neleží. Správa železniční dopravní cesty zahájila modernizaci devíti kilometrů mezi Doubím u Tábora a Soběslaví, potrvá čtyři roky. Téměř v celé délce půjde o přeložku, nebudou tedy nutné dlouhé výluky. Po dokončení oprav tudy budou vlaky jezdit rychleji, díky druhé koleji jich bude moci být více.
Vlaky u Soběslavi se přesunou k dálnici. Začala stavba přeložky do Doubí, dopravu zrychlí i zjednoduší
Při cestě vlakem z Prahy do Českých Budějovic se střídají rychlé dvoukolejné úseky tam, kde již prošla trať modernizací, s pomalými jednokolejnými tam, kde na ni ještě čeká. Zatímco severně od Tábora je celá trať buď již v novém, nebo se na ní alespoň pracuje, mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí začaly práce na náhradě posledního jednokolejného úseku až nyní.
Po dokončení modernizace mezi Doubím a Soběslaví ale budou vlaky jezdit jinudy než dnes – před Doubím se trať stočí na jihovýchod, přiblíží se k dálnici D3 a do Soběslavi povede souběžně s ní. „Jdeme novou stopou, což u SŽDC není vždycky pravidlem, často renovujeme stopu stávající,“ poznamenal při zahájení prací generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda.
Přeložka bude dvoukolejná, nebude tedy již potřeba, aby na sebe vlaky čekaly kvůli křižování v Soběslavi a Roudné. Maximální rychlost vzroste na 160 km/h a železniční správa počítá i s výhledovým zrychlením na dvoustovku.
To bude možné i díky tomu, že na přeložce nebudou přejezdy, zanikne i ten u soběslavského nádraží, nahradí ho podchod pro pěší. Součástí přeložky bude 370 metrů dlouhý Zvěrotický tunel a dva velké mosty – bezmála kilometrové přemostění Černovického potoka a čtvrtkilometrový most přes Kamenný rybník.
Stavba za 4,3 miliardy bez daně potrvá čtyři a půl roku, hotová má být v dubnu 2023. Železničáři přitom nepočítají s velkými výlukami, které provázely modernizaci některých jiných úseků koridoru Praha – České Budějovice. Provoz bude nutné přerušit až při napojování nové trati na původní.
Kromě posledních úseků severně od Veselí nad Lužnicí ještě čeká na modernizaci téměř celá trať z Veselí na severní předměstí Českých Budějovic. Zatím se pracuje mezi Dynínem a Ševětínem, kde by měla být trať v novém již na počátku příštího roku. Přípravu na proměnu nejnáročnějšího úseku Ševětín–Nemanice dlouho brzdily spory o jeho přesnou trasu. Obyvatelé obcí Hosín a Dobřejovice protestovali proti plánovanému přesunu vlaků na dohled od jejich domů.
SŽDC ale již má územní rozhodnutí a Jiří Svoboda předpokládá, že se do tří let začne stavět. Součástí modernizace bude stavba dvou dlouhých tunelů – téměř pětikilometrového u Chotýčan a tříkilometrového u Hosína.
- I. koridor: Děčín, st. hr. – Ústí nad Labem – Praha – Česká Třebová – Brno – Lanžhot, st. hr.
- Modernizace začala v roce 1993, dosud nejsou dokončeny úseky Nelahozeves–Kralupy a Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí a průjezdy železničními uzly Kralupy nad Vltavou, Praha, Pardubice a Česká Třebová.
- II. koridor: Petrovice u Karviné, st. hr. – Bohumín – Ostrava – Přerov – Břeclav, st. hr. a Přerov – Olomouc – Česká Třebová
- Modernizace začala v roce 1997, dosud nejsou zcela dokončeny průjezdy železničními uzly Ostrava a Přerov.
- III. koridor: Cheb, st. hr. – Plzeň – Praha – Česká Třebová – Olomouc – Ostrava – Bohumín – Český Těšín – Mosty u Jablunkova, st. hr.
- V úseku Praha–Dětmarovice je III. koridor souběžný s I. a II. koridorem.
- V samostatných úsecích začala modernizace v roce 2006, dosud není dokončen úsek Praha–Beroun a Dětmarovice – Český Těšín a průjezdy železničními uzly Cheb, Plzeň a Beroun.
- IV. koridor: Děčín, st. hr. – Ústí nad Labem – Praha – Tábor – České Budějovice – Horní Dvořiště, st. hr.
- V úseku Děčín–Praha je IV. koridor souběžný s I. koridorem.
- V samostatném úseku začala modernizace v roce 2005, dosud nejsou dokončeny úseky Praha hl. n. – Hostivař, Votice–Sudoměřice, Doubí–Soběslav, Dynín–Ševětín a Ševětín–Nemanice.