Vozidla taxislužeb už zřejmě nebudou potřebovat taxametry a střešní svítilny, řidiči navíc nebudou muset procházet zkouškami z místopisu. Navrhuje to novela zákona o silniční dopravě, kterou schválila vláda. Nyní míří před poslance. Sdružení českých taxikářů novelu kritizuje s tím, že nezohledňuje jejich připomínky a vyvolá chaos.
Vláda zkouší srovnat podmínky. Taxikáři nebudou potřebovat taxametry
Stát chce změnou zákona umožnit větší využití moderních technologií v taxislužbě a zároveň vyrovnat podmínky pro klasické taxislužby a alternativní přepravce. Změny se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes osm tisíc taxikářů, další skoro tři tisíce šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify.
Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči společností Uber nebo Taxify. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a odstraněním této podmínky se sníží zátěž podnikatelů.
Střešní svítilna jen pro taxíky z ulice
Další novinkou je částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset nově být všechna vozidla provozující taxislužbu označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem zhruba za pět set korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici.
Použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou se již dnes nevyžaduje v případech, kdy je přeprava domluvená na základě písemné smlouvy a je předem domluvená její cena.
Místopis není nutný
Omezit by se měla také pravomoc obcí vymiňovat si znalost místopisu a předpisů o provozování taxislužby a ochraně spotřebitele. Stejně tak by nemuselo být nutné absolvovat zkoušky obsluhy taxametru. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, třeba barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Úřady budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče.
Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby (včetně zprostředkovatelů) za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady.
Taxikáři spokojeni nejsou
Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři v Praze několikrát protestovali proti alternativním přepravcům.
Výhrady má ovšem i Taxify, podle níž je problémem především navrhovaná zodpovědnost platformy za to, že službu bude poskytovat řidič se všemi oprávněními.
Podle firmy není možné v reálném čase ohlídat, že zaregistrovaný řidič používající aplikaci nepředá vozidlo i telefon někomu jinému. Podle taxikářů Uber a Taxify porušují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence, a navíc nemusí splňovat stejné podmínky jako provozovatelé klasických taxislužeb.
Některé pražské taxikáře provázela špatná pověst za účtování přemrštěných částek zejména zahraničním turistům. Podle zástupců taxikářů se to týká zlomku řidičů. Úředníci magistrátu pravidelně pořádají kontroly jak taxikářů, tak řidičů Uberu.