V Česku chybějí strojvůdci. I kvůli tomu ministerstvo zdravotnictví navrhuje upravit podmínky, za nichž zaměstnanci drah získávají zdravotní způsobilost. Na prohlídky by tak minimálně někteří nečekali tak dlouho jako teď. Změnit se má také rozsah vyšetření.
V Česku je málo strojvůdců. Chystají se změny
Nezmatkuje, je zodpovědný a možná i trochu perfekcionista. Takový by podle Jana Jaroše měl být člověk, který se chce stát strojvedoucím. Sám profesi vykonává šest let.
Splnit podmínky včetně zaškolení podle něj trvá minimálně tři čtvrtě roku. Ostatně, jde o bezpečnost cestujících. Tu pak ve vlaku zajišťuje i speciální tlačítko bdělosti. Pokud ho strojvedoucí nezmáčkne, vlak samovolně zastaví. „Tlačítko bdělosti používám mezi 13 až 16 sekundami. A je to v závislosti na aktuální rychlosti toho vlaku. Člověk toho má občas plné zuby, ale určitě je to potřeba,“ říká Jaroš.
Potřeba je i to, aby byl strojvedoucí ve skvělé zdravotní kondici. Ta se ale s věkem může měnit. České dráhy aktuálně zaměstnávají zhruba tři a půl tisíce strojvedoucích. Do plného počtu jim schází ještě 150 lidí.
„Zaměstnanci odchází do penze nebo už třeba pak neprojdou lékařskou prohlídkou, ať už se jedná o zrak, nebo o sluch, protože nároky jsou tam samozřejmě vysoké,“ popisuje mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. „Změří vám cukr, krevní tlak, oči, zrak, sluch a celkový zdravotní stav. Člověk nechce dostat záchvat žádné nemoci, když za sebou veze stovky lidí,“ říká Jaroš.
Prodlouží se platnost posudků
Vyhláška počítá s tím, že se podmínky pro prokázání zdravotní způsobilosti zmírní. Některá vyšetření už nebudou provádět specialisté, ale praktici, a to kvůli dlouhé čekací době na vyšetření.
„Čekací doba byla víc než devadesát dnů. A pak se stalo, že zaměstnanec neměl potvrzení o zdravotní způsobilosti a nemohl vykonávat práci,“ podotýká ředitel odboru ochrany veřejného zdraví z ministerstva zdravotnictví Matyáš Fošum.
Zároveň se v některých případech prodlouží platnost posudků. Resort ubezpečuje, že vše diskutoval s odborníky, a riziko tak cestujícím nehrozí. K železničním neštěstím, jejichž příčinou byl zdravotní stav strojvedoucího, dochází zřídka. Poslední velkou událostí byla například srážka vlaků u Českého Brodu, kdy řidiči selhalo srdce.
Strojvedoucích v posledních letech ubývá. Podle Drážního úřadu stojí za poklesem odchody do důchodu nebo za jinou prací. Zájem o zkoušky ale od covidu pomalu stoupá. Železniční dopravci se snaží zájemce motivovat třeba náborovými příspěvky nebo stipendii pro studenty. Čím dál častěji se v profesi objevují také ženy. Podle Drážního úřadu jich má platnou licenci zhruba sto.