Do povinného předškolního vzdělávání v Česku nedocházejí asi tři procenta dětí. Jde zejména o ty ze sociálně znevýhodněných rodin. Závěry představila Česká školní inspekce, Člověk v tísni a Nadace Open Society Found. Podle těchto organizací by pomohlo, kdyby v mateřských školách těmto dětem a jejich rodičům pomáhal speciální pracovník. Na ně ale většina školek nemá peníze. O tématu hovořil v pořadu Události, komentáře ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Ústřední školní inspektor: Povinné školky pro pětileté kýžený efekt nepřinesly. Lepší je podpořit problémové rodiny
V Česku absolvovalo předškolní vzdělávání v roce 2016 pouze 34 procent romských dětí ve věku od čtyř do šesti let, zatímco u celkové populace to bylo přibližně 86 procent. Vláda proto zavedla od září 2017 bezplatný povinný rok předškolního vzdělávání pro děti ve věku pěti let.
Jenže podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala toto opatření kýžený efekt nepřineslo. „Opatření, které bylo zavedeno, ten cíl nenaplnilo a vytvořilo velkou administrativní zátěž na straně mateřských škol,“ uvedl v Událostech, komentářích.
Podle něj je v Česku podíl dětí, které absolvují předškolní vzdělávání, vyšší než v okolních zemích. Skupina rodičů, jejichž děti mateřskou školu nenavštěvují, ale zůstává konstantní.
Rodiče ze znevýhodněných rodin totiž často nemají dostatek informací o přínosech předškolního vzdělávání, a nemají tak k instituci důvěru. „V řadě případů potřebují být seznámeni s tím, co předškolní vzdělávání nabízí jejich dětem i jim samotným. Předškolní vzdělávání má významný potenciál pro úspěch nejen vzdělanostní, ale i profesní,“ upozorňuje Zatloukal. Proto je podle něj důležité zacílit podporu přímo k těmto rodinám.
Zapojení romských asistentů je podle Zatloukala zásadní
Nadace Open Society Found upozornila na důležitost romské asistentky v Ostravě, která by mohla zvýšit povinnou předškolní docházku. „Romská asistentka zná místní prostředí a životní situaci rodin, a může tak poskytovat vhled i ostatním pracovníkům mateřské školy. S rodiči aktivně komunikuje a má prostor se jim individuálně věnovat,“ řekla Marie Palečková z nadace. V současnosti ale mateřské školky nemají na tuto pozici peníze.
„Jejich zapojení je zásadní, samozřejmě že přináší jak personální, tak finanční náklady. Ale investice do těch počátečních fází vzdělávání mají největší ekonomické přínosy,“ zdůrazňoval ústřední školní inspektor v Událostech, komentářích.