Přehlásit auto z původního na nového majitele půjde od června na jakémkoliv úřadě v Česku. Dosud to bylo možné jen na místě, odkud pocházel původní majitel. Se zjednodušením celého procesu přepisu počítá novela ministerstva dopravy, kterou už podepsal prezident. Na dva roky slibovanou změnu se těší jak soukromí majitelé vozů, tak autobazary.
Ulehčení pro majitele aut i autobazary. Přehlásit auto půjde od června na jakémkoli úřadě v Česku
Autobazar ve Šlapanicích vykoupí každý měsíc desítky aut. Každý třetí prodávající je mimobrněnský. Auto v bazaru nechají i s plnou mocí a o přepis na nového majitele už se nestarají. „Přepisy nám zajišťuje externí zaměstnanec. Může se stát, že denně najede kvůli přepisu auta stovky kilometrů,“ říká prodejce bazarových vozů Vladimír Šimeček.
Ministerstvo dopravy původně předpokládalo, že by novela mohla platit už v průběhu roku 2016. To některé majitele zmátlo, a na úřady se tak vydali zbytečně. Leoš Krpenský strávil cestováním po registrech tři dny. „Koupil jsem auto a jel jsem do Brna, podle svého bydliště. Odtamtud mě poslali do Židlochovic podle bydliště prodávající, ta se mezitím přestěhovala do Slavkova, tak jsem musel do Slavkova,“ říká Leoš Krpenský.
Místo zápisu už nebude blokáda
Dosud byl zákon nastaven tak, že bylo možné registraci vozidla vyřídit pouze tam, kde je vozidlo zapsáno. Nejpozději od června ale bude moct jakékoliv auto přepsat na úřadě v jakémkoliv městě. „Chceme, aby lidé nemuseli jezdit za spisem, ale aby si ho mezi sebou vyměnily úřady,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Zrušení místní příslušnosti úřadů registru vozidel je dalším ulehčením pro majitele aut. Od začátku loňského roku už nemusí při převodu vozu na registr vozidel chodit prodávající i kupující zvlášť, ale stačí jediná návštěva.
Podle vlády se očekává, že se zájemci budou více obracet na úřady ve větších městech, hlavně v Praze, naopak v menších sídlech by mohlo žádostí ubýt. Přesun do větších měst se dá také očekávat v případě schvalování dovezených vozidel. Pokud však budou některá registrační místa přetížena, přesune se zájem do méně vytížených míst.
Poslanci podpořili návrh hospodářského výboru, který stanoví, že pokud prodávající nebo kupující neposkytne součinnost při zápisu auta na nového vlastníka, bude moci úřad tuto změnu zapsat na žádost druhé strany, tedy nového nebo dosavadního vlastníka.
Další část novely míří na nedovolené úpravy částí vozidel. Pokud by některý autoservis například chtěl odstranit filtr pevných částic u aut s dieselovým motorem, musel by provozovatele ze zákona písemně upozornit na to, že vozidlo tím ztratí technickou způsobilost k provozu. Upozornění by muselo být i součástí inzerátu.
Svolávání aut s vadou by mohlo být snazší
V zákonu se také nově objevilo ustanovení, které umožní ministerstvu dopravy poskytnout údaje o provozovatelích vozidel v případech, kdy výrobce aut nebo jeho autorizovaný zástupce zjistí závady a rozhodne se auta svolat zpět. Takto získané adresy nebude smět automobilka nebo její zástupce použít k jinému účelu.
Poslanci schválili také pozměňovací návrh, který připravil sociální demokrat Jeroným Tejc se svým stranickým kolegou Milanem Urbanem a ministerstvem dopravy a který má usnadnit registraci silničních veteránů. Upravuje přechod vozidla do registru veteránů a také uvolňuje podmínky pro to, aby nemusel splňovat současné přísné limity.
Prošel i další návrh hospodářského výboru, aby výrobci museli umísťovat na víčko od palivové nádrže nebo do jeho okolí údaje o pohonných hmotách nebo alternativním palivu, na které dané auto jezdí. Tyto údaje budou muset být také vyvěšeny v autosalonech a dalších prodejních místech v blízkosti nabízených vozidel.