Tržby v maloobchodě v Česku meziročně klesají už půl roku. V říjnu se propadly nejvíc od dubna 2020. Pokles zrychlil na 9,4 procenta po zářijovém revidovaném snížení o 5,3 procenta. Lidé méně utráceli zejména za nepotravinářské zboží. Proti září se říjnové tržby snížily o 1,8 procenta. Data na svém webu v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Tržby v maloobchodě v Česku meziročně klesají už půl roku, v říjnu o 9,4 procenta
„Meziroční pokles tržeb v maloobchodě pokračoval i v říjnu, pokles trval již od května letošního roku. Tempo poklesu se v porovnání s předchozím měsícem prohloubilo zejména u nepotravinářského zboží, ale i u potravin a pohonných hmot,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Tržby za nepotravinářské zboží v říjnu meziročně klesly o 11,2 procenta, za pohonné hmoty o osm procent a za potraviny o sedm procent.
Proti září říjnové tržby za nepotravinářské zboží klesly o 2,8 procenta a za potraviny o jedno procento. Naopak útraty za pohonné hmoty vzrostly o 0,6 procenta.
„Meziroční pokles vykázaly všechny hlavní sortimentní typy specializovaných nepotravinářských prodejen, s výjimkou farmaceutických a zdravotnických obchodů. Internetové a zásilkové obchody pokračovaly v poklesu nepřetržitě již desátý měsíc,“ podotkla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 13,2 procenta.
Tržby za oděvy nebo výbavu domácnosti klesly o víc než deset procent
Zákazníci podle statistiků šetří skoro na všem, nejvíc pochopitelně na zboží, bez kterého se obejdou. Řadě obchodníků alespoň částečně mohou pomoct Vánoce, které by měly přilákat víc zákazníků a zvýšit tržby.
Ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci tržby v říjnu meziročně klesly o 15,6 procenta a v obchodech s výrobky pro domácnost o 13,7 procenta. Proti loňskému říjnu se útraty snížily také v prodejnách s oděvy a obuví o 12,7 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 5,4 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1,2 procenta.
V obchodech s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím naopak tržby stouply o 2,9 procenta. „Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 9,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 6,8 procenta,“ uvedl ČSÚ.
Údaj o tržbách nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel. Tržby za tyto činnosti se v říjnu meziročně snížily o 3,6 procenta a proti září klesly o 2,1 procenta. V dílčích číslech útraty za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů se proti loňskému říjnu snížily o tři procenta a za opravy klesly o 6,1 procenta.
Analytici očekávají, že v nejbližších měsících budou maloobchodní tržby dál klesat. Situace se může změnit až s nižšími spotřebitelskými cenami. K tomu by podle ekonomů mohlo dojít v druhé polovině příštího roku.
Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka je přetrvávající pokles tržeb maloobchodu důsledkem vysoké inflace. „Čísla jsou podobná i tomu, jak se vyvíjejí mzdy. Reálná mzda nám klesá téměř o deset procent, zatímco nominální roste tempem přes šest procent. To je s maloobchodem srovnatelné,“ myslí si.
Zlepšení situace ekonomové očekávají až poté, co odezní zmíněná současná vysoká inflace. Podle České národní banky by se měla na jednociferná čísla dostat ve druhé polovině příštího roku.
Změny návyků zákazníků
Ze statistik podle ekonoma Gapka vyplývá, že lidé začali výrazně šetřit na zbytném zboží, naopak tržby farmaceutických služeb dle něj dokazují, že i během delší krize budou spíše růst. Kromě zbytného zboží ale spotřebitelé méně utrácí i za potraviny.
Mění se také nákupní zvyklosti zákazníků. „Zákazníci chodí lehce častěji. Nakupují ale méně a nakupují to, co skutečně potřebují. Často mají s sebou nákupní seznam. Když se podíváme na zboží, tak pravděpodobně bude v košíku méně prémiových produktů,“ hodnotí ředitel komunikace sítě supermarketů Albert Jiří Mareček.
Podle prezidenta Svazu průmyslu a obchodu Tomáše Prouzy je dopad ekonomické situace na obchodníky obzvlášť těžký. „Většině klesají zisky. Někteří, včetně velkých on-line obchodů, se dostávají do ztráty a zejména řada samostatných obchodů, které prodávají oblečení nebo obuv pro dospělé, musela zavřít. To jsou věci, kde lidé nejvýrazněji škrtají, protože nákup mohou odložit,“ uvedl.
Obrat k lepšímu a postupný návrat ke známým nákupním návykům zákazníků očekává během jara příštího roku. „Lidé nyní mají ještě strach z budoucnosti, a tak trochu vidíme to, co známe z covidové doby,“ uvedl.