Ťok by mohl být ministrem i v další vládě. ŘSD už promýšlí dálniční síť daleké budoucnosti

25 minut
Dan Ťok bilancoval svoji éru: „Důvěru jsem od pana premiéra dostal“
Zdroj: ČT24

Dan Ťok by mohl být ministrem dopravy i v další vládě. Naznačil to on sám i premiér v demisi a kandidát na nového předsedu vlády Andrej Babiš (ANO). Považuje to za vhodné vzhledem k tomu, že se v minulosti měnili ministři dopravy příliš často. Ťok přitom dříve uvedl, že se mu nechce pokračovat.

Andrej Babiš na tiskové konferenci, při které spolu s Danem Ťokem shrnul dosavadní výsledky Ťokova ministerského působení, zdůraznil, že se k personálnímu obsazení budoucího kabinetu nevyjadřuje. Současně však připustil, že má stávající ministr dopravy jeho podporu.

Právě o podpoře se Dan Ťok zmiňoval, když říkal, že se mu „moc nechce“ ve funkci pokračovat. Říkal to krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020, který měl od Kapsche převzít slovenský SkyToll spolu s firmou CzechToll. Ťok naznačoval, že vnímá výhrady, jež vůči němu mají například komunisté, kteří by měli budoucí kabinet podpořit, a zároveň že necítí dostatečnou podporu ani z ANO.

„Co se začalo, by bylo dobře dokončit,“ říká teď Ťok

Nyní však již vnímá současný ministr dopravy v demisi situaci v jiném světle. „V politice ‚nikdy neříkej nikdy‘. Říkal jsem, že pokud tam nebude zásadní podpora zejména pro mýto, mám s tím zásadní problém. Ale důvěru jsem od pana premiéra dostal. Dnes se bavíme spíše o tom, že to, co se začalo, by bylo dobře dokončit,“ uvedl.

Andrej Babiš to potvrdil. „Má moji podporu, hlavně v kauze mýto. (…) Psali jsme dopis panu předsedovi ÚOHS, aby to zvážil. Podle mě to, čím ÚOHS argumentuje, není žádné pochybení,“ podotkl. Zároveň uvedl, že jeho podporu má například i nynější ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán (ANO), který o tom, že v politice skončí a v nové vládě nebude, neponechal žádné pochybnosti.

Začne se stavět dalších 150 kilometrů

Dan Ťok v paláci na nábřeží Ludvíka Svobody působí od podzimu 2014, kdy vystřídal Antonína Prachaře (ANO). Po necelých čtyřech letech již je nejdéle působícím porevolučním ministrem dopravy. Odmítl přitom, že by se v tomto období nestavělo. Podle Ťoka se především musely stavby ještě připravovat, protože po roce 2011 se příprava staveb i výstavba zastavila. Uvedl, že i přesto se podařilo v letech, kdy byl ministrem, zahájit stavbu 162 dálničních kilometrů (z toho 68 kilometrů připadá na modernizaci D1).

Dalších 150 kilometrů by se mělo začít stavět letos a napřesrok. Mimo jiné jde o poslední úsek dálnice D1 u Přerova, ale také další stavby, pro které vláda předloni vyjednávala zjednodušení posouzení vlivu na životní prostředí, a přesto dodnes nezačaly. K nim patří také moravské dálnice D49 a D55.

  • D1 Říkovice – Přerov
  • D3 obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín)
  • D6 obchvaty Řevničova a Lubence, Nové Strašecí – Řevničov
  • D11 Hradec Králové – Smiřice
  • D35 Opatovice nad Labem – Časy, Časy–Ostrov
  • D48 obchvat Frýdku-Místku
  • D49 Hulín – Fryšták
  • D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část
  • Modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice

Na setkání s lídry stavebnictví upozornil ministr dopravy v demisi, že se staví i na železnici. Na prvním místě se zmínil o modernizaci čtvrtého tranzitního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi a také o podkrušnohorské železniční magistrále Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb.

Připravuje se i stavba prvních vysokorychlostních tratí, která je však stále v počátcích. „Česká republika poměrně hodně zaspala. SŽDC mně potvrdila, že reálné práce na přípravě se začaly dělat až v roce 2013. Všechny debaty předtím byly jenom akademické,“ připustil ministr dopravy v demisi.

ŘSD už promýšlí dálniční síť budoucnosti. Dálnice mají spojit okruhem krajská města

Současná základní dálniční síť v Česku ještě není dokončená, přesto už se uvažuje o jejím výrazném rozšíření. Stávající síť míří ve většině případů do Prahy, druhá fáze výstavby počítá se stovkami nových kilometrů silničních tahů, které by měly propojit hlavně krajská města.

Plány dálničního propojení krajských měst
Zdroj: ŘSD

Nový pomyslný okruh má vést z Karlových Varů do Českých Budějovic, pak do Brna a na severu přes Ústí nad Labem a Liberec by měl mířit do Hradce Králové. Kromě hospodářského oživení regionů si stát od výstavby slibuje menší zatížení měst kamionovou dopravou. Ta je na nynějších silnicích první třídy výrazně méně intenzivní než na dálnicích, přesto ani na těchto silnicích nejsou těžké nákladní kamiony ničím výjimečným.

Druhou fázi dálniční sítě už propracovávají úředníci ŘSD. Kdy by se měl plán na okružní propojení krajských měst začít realizovat, ale zatím stanoveno není. Dřív, než za desítky let, tedy než bude dokončena základní síť dálnic, to ale nebude.

Ťok otevřel 203 kilometrů. Maximum možného, hodnotí expert

Z toho, co již je hotové, se Dan Ťok pochlubil zprovozněním 203 kilometrů, ale toto číslo reprezentuje nejen dálnice, ale především silnice I. třídy.

6 minut
Dopravní expert hodnotí ministra Ťoka „lepší dvojkou“
Zdroj: ČT24

Podle Martina Höflera z Fakulty dopravní ČVUT jsou ale výsledky Ťokovy éry právě takové, jaké být mohou. „V danou chvíli je to maximum možného. Vždy se projekty připravují mnoho let. (…) Není možné hodnotit ministra na základě působení ve funkci. Vždy zdědí určité penzum připravených nebo i nepřipravených projektů,“ zhodnotil.

Do značné míry se ztotožnil s odkazem na rok 2011, tedy dobu, kdy byl ministrem dopravy Vít Bárta (tehdejší VV). „Za jeho působení se přestalo projektovat, a tudíž odkaz si neseme v tomto období a je to vidět,“ připustil Martin Höfler, ačkoli podle něj tehdy nešlo jen o ministra, ale také o všeobecný dopad hospodářské krize na stavebnictví.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Vánoce nárůst nemocných zřejmě přibrzdí

Chřipka, covid a další respirační nemoci se šíří Českem. Podle hlavní hygieničky počet lidí s respiračními nemocemi dosáhl hranice epidemie. Nejvíc nemocných přibývá mezi dětmi. Lékaři potvrdili i výskyt chřipkového viru H3N2 subtypu K, na který hůř funguje očkování. Blížící se vánoční svátky podle odborníků nárůst nemocných přibrzdí, ale období nemocí nejspíš prodlouží.
před 4 hhodinami

Tresty za kriminalitu se změní. Někteří vězni se dostanou na svobodu

Od Nového roku začne platit novela trestního zákoníku, která upravuje výši trestů. Za opakované drobné krádeže nebo neplacení výživného soudy nebudou posílat pachatele tak často za mříže. Soudci budou muset kvůli novele přezkoumat podle ministra spravedlnosti Jeronýma Tejce (za ANO) zhruba čtyři tisíce rozsudků, jestli jsou některé odsouzené činy trestné i podle nové úpravy.
před 5 hhodinami

Útočí rychle a ve vlnách. Aktivita hackerů nepolevuje

Útoky počítačových hackerů v Česku nepolevují. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost jich letos registruje přes dvě stě. Cílí na firmy, zdravotnická zařízení i na státní instituce. Aktivity hackerů se dotkly nemocnice v Nymburku, Ředitelství silnic a dálnic i ministerstva zahraničí. Nejaktivnější jsou útočníci působící z Ruska. K prolomení systémů někteří hackeři nepotřebují ani uživatelská jména a hesla. Zpravidla útočí velmi rychle, ve vlnách a často symetricky. Systémová opatření nově zavádí zákon o kybernetické bezpečnosti, jenž rozšiřuje okruh subjektů, které budou muset plnit daná nařízení, až na šest tisíc.
před 5 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Když Pavel může být prezidentem, Turek může být ministrem, věří Jakl. Žantovský je proti

Bývalý ředitel politického odboru prezidentské kanceláře Václava Klause Ladislav Jakl si myslí, že „mávat hesly“ o tom, že politik má být slušný, hodný, poctivý a hájit pravdu, je „laciné“. Daleko důležitější podle něj je poctivě sledovat zájmy svých voličů a i občanů. Spolupracovník bývalého prezidenta Václava Havla a poradce nynější hlavy státu Petra Pavla Michael Žantovský řekl, že i když bývalí prezidenti Havel a Klaus měli odlišný postoj k celé řadě věcí, nebyli to protivníci. Podle Jakla by Filip Turek (za Motoristy) mohl být ministrem, protože Petr Pavel je prezidentem. Žantovský si Turka ministrem neumí představit. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o nové tuzemské vládě či ruské invazi na Ukrajinu.
před 6 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 9 hhodinami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 13 hhodinami
Načítání...