Ťok by mohl být ministrem i v další vládě. ŘSD už promýšlí dálniční síť daleké budoucnosti

25 minut
Dan Ťok bilancoval svoji éru: „Důvěru jsem od pana premiéra dostal“
Zdroj: ČT24

Dan Ťok by mohl být ministrem dopravy i v další vládě. Naznačil to on sám i premiér v demisi a kandidát na nového předsedu vlády Andrej Babiš (ANO). Považuje to za vhodné vzhledem k tomu, že se v minulosti měnili ministři dopravy příliš často. Ťok přitom dříve uvedl, že se mu nechce pokračovat.

Andrej Babiš na tiskové konferenci, při které spolu s Danem Ťokem shrnul dosavadní výsledky Ťokova ministerského působení, zdůraznil, že se k personálnímu obsazení budoucího kabinetu nevyjadřuje. Současně však připustil, že má stávající ministr dopravy jeho podporu.

Právě o podpoře se Dan Ťok zmiňoval, když říkal, že se mu „moc nechce“ ve funkci pokračovat. Říkal to krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020, který měl od Kapsche převzít slovenský SkyToll spolu s firmou CzechToll. Ťok naznačoval, že vnímá výhrady, jež vůči němu mají například komunisté, kteří by měli budoucí kabinet podpořit, a zároveň že necítí dostatečnou podporu ani z ANO.

„Co se začalo, by bylo dobře dokončit,“ říká teď Ťok

Nyní však již vnímá současný ministr dopravy v demisi situaci v jiném světle. „V politice ‚nikdy neříkej nikdy‘. Říkal jsem, že pokud tam nebude zásadní podpora zejména pro mýto, mám s tím zásadní problém. Ale důvěru jsem od pana premiéra dostal. Dnes se bavíme spíše o tom, že to, co se začalo, by bylo dobře dokončit,“ uvedl.

Andrej Babiš to potvrdil. „Má moji podporu, hlavně v kauze mýto. (…) Psali jsme dopis panu předsedovi ÚOHS, aby to zvážil. Podle mě to, čím ÚOHS argumentuje, není žádné pochybení,“ podotkl. Zároveň uvedl, že jeho podporu má například i nynější ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán (ANO), který o tom, že v politice skončí a v nové vládě nebude, neponechal žádné pochybnosti.

Začne se stavět dalších 150 kilometrů

Dan Ťok v paláci na nábřeží Ludvíka Svobody působí od podzimu 2014, kdy vystřídal Antonína Prachaře (ANO). Po necelých čtyřech letech již je nejdéle působícím porevolučním ministrem dopravy. Odmítl přitom, že by se v tomto období nestavělo. Podle Ťoka se především musely stavby ještě připravovat, protože po roce 2011 se příprava staveb i výstavba zastavila. Uvedl, že i přesto se podařilo v letech, kdy byl ministrem, zahájit stavbu 162 dálničních kilometrů (z toho 68 kilometrů připadá na modernizaci D1).

Dalších 150 kilometrů by se mělo začít stavět letos a napřesrok. Mimo jiné jde o poslední úsek dálnice D1 u Přerova, ale také další stavby, pro které vláda předloni vyjednávala zjednodušení posouzení vlivu na životní prostředí, a přesto dodnes nezačaly. K nim patří také moravské dálnice D49 a D55.

  • D1 Říkovice – Přerov
  • D3 obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín)
  • D6 obchvaty Řevničova a Lubence, Nové Strašecí – Řevničov
  • D11 Hradec Králové – Smiřice
  • D35 Opatovice nad Labem – Časy, Časy–Ostrov
  • D48 obchvat Frýdku-Místku
  • D49 Hulín – Fryšták
  • D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část
  • Modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice

Na setkání s lídry stavebnictví upozornil ministr dopravy v demisi, že se staví i na železnici. Na prvním místě se zmínil o modernizaci čtvrtého tranzitního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi a také o podkrušnohorské železniční magistrále Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb.

Připravuje se i stavba prvních vysokorychlostních tratí, která je však stále v počátcích. „Česká republika poměrně hodně zaspala. SŽDC mně potvrdila, že reálné práce na přípravě se začaly dělat až v roce 2013. Všechny debaty předtím byly jenom akademické,“ připustil ministr dopravy v demisi.

ŘSD už promýšlí dálniční síť budoucnosti. Dálnice mají spojit okruhem krajská města

Současná základní dálniční síť v Česku ještě není dokončená, přesto už se uvažuje o jejím výrazném rozšíření. Stávající síť míří ve většině případů do Prahy, druhá fáze výstavby počítá se stovkami nových kilometrů silničních tahů, které by měly propojit hlavně krajská města.

Plány dálničního propojení krajských měst
Zdroj: ŘSD

Nový pomyslný okruh má vést z Karlových Varů do Českých Budějovic, pak do Brna a na severu přes Ústí nad Labem a Liberec by měl mířit do Hradce Králové. Kromě hospodářského oživení regionů si stát od výstavby slibuje menší zatížení měst kamionovou dopravou. Ta je na nynějších silnicích první třídy výrazně méně intenzivní než na dálnicích, přesto ani na těchto silnicích nejsou těžké nákladní kamiony ničím výjimečným.

Druhou fázi dálniční sítě už propracovávají úředníci ŘSD. Kdy by se měl plán na okružní propojení krajských měst začít realizovat, ale zatím stanoveno není. Dřív, než za desítky let, tedy než bude dokončena základní síť dálnic, to ale nebude.

Ťok otevřel 203 kilometrů. Maximum možného, hodnotí expert

Z toho, co již je hotové, se Dan Ťok pochlubil zprovozněním 203 kilometrů, ale toto číslo reprezentuje nejen dálnice, ale především silnice I. třídy.

6 minut
Dopravní expert hodnotí ministra Ťoka „lepší dvojkou“
Zdroj: ČT24

Podle Martina Höflera z Fakulty dopravní ČVUT jsou ale výsledky Ťokovy éry právě takové, jaké být mohou. „V danou chvíli je to maximum možného. Vždy se projekty připravují mnoho let. (…) Není možné hodnotit ministra na základě působení ve funkci. Vždy zdědí určité penzum připravených nebo i nepřipravených projektů,“ zhodnotil.

Do značné míry se ztotožnil s odkazem na rok 2011, tedy dobu, kdy byl ministrem dopravy Vít Bárta (tehdejší VV). „Za jeho působení se přestalo projektovat, a tudíž odkaz si neseme v tomto období a je to vidět,“ připustil Martin Höfler, ačkoli podle něj tehdy nešlo jen o ministra, ale také o všeobecný dopad hospodářské krize na stavebnictví.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 24 mminutami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 58 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud ve stejné kauze rovněž schválil dohodu o vině a trestu u podnikatele Michala Unzeitiga. Ten dostal roční podmíněný trest a má zaplatit 250 tisíc korun.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 13 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...