Speciální stroje začaly v pondělí ráno u Mariánských Lázní odstraňovat nákladní vlak, který tam vykolejil v neděli odpoledne. Některé vagony, které zůstaly na náspu, už stroje vyzvedly na koleje. Po nich je bylo možné odvézt. Na náspu a na stráni ale stále zůstávají vozy, které bude muset odstranit těžká technika. Škoda byla zatím vyčíslena na 29 milionů korun. Cestující zatím musí přestupovat do autobusů, které však nabírají velká zpoždění.
Technika vrací vagony na koleje. Trať u Mariánských Lázní bude zřejmě zavřená do pátku
Podle mluvčího krajských hasičů Martina Kasala likvidaci následků havárie vlaku převzali drážní hasiči a drážní inspekce. Ještě během pondělí by měl na místo dorazit vyprošťovací železniční tank, který by mohl poškozené vagony odstranit z kolejí, aby mohly začít opravy trati. Na kolejích a svahu zůstává zatím jedenáct vozů. Vyproštěné vozy železničáři stahují do Chodové Plané. Hasiči kromě vyproštění havarovaných vozidel také přeložili vápenec z méně poškozených vagonů do automobilové cisterny.
Oblouky místo rovné trati, třicítka místo devadesátky
Trať z Mariánských Lázní na Plzeň nyní protíná stavbu obchvatu prvně jmenovaného města a v místě nehody vede po provizorním náspu. Kolej nevede rovně, místo toho na sebe navazuje trojice protisměrných oblouků.
„Zároveň tam není převýšení – lidově nejsou klopené – a není tam eliminována odstředivá síla,“ poukázal vedoucí Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT Martin Jacura. Proto je v tomto úseku omezená rychlost. Podle nedělního vyjádření generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Jiřího Svobody ji však strojvedoucí zřejmě trojnásobně překročil.
Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové mohou vlaky stavbou projíždět nanejvýš třicetikilometrovou rychlostí. Na omezení rychlosti upozorňují i návěstidla.
Možnost, že strojvedoucí nezpomalil, připustil i provozní ředitel dopravce ČD Cargo Zdeněk Škvařil. „Zatím opravdu všechno směřuje k tomu, že strojvedoucí nesprávně nebo nedostatečně nastudoval příslušnou dokumentaci a nepřizpůsobil jízdu. Ale ukáže se v závěru šetření,“ zdůraznil.
Záznamy nehody, kterou zachytil mimo jiné majitel dronu, ukazují, že nejprve vykolejily vozy za dvojicí lokomotiv. Samotné lokomotivy oblouky i ve vysoké rychlosti projely bezpečně, protože mají – oproti naloženým nákladním vozům – nízké těžiště.
Autobusy a velká zpoždění
Trať, po které jezdí i dálkové vlaky, je uzavřena a železniční dopravu nahradily v úseku mezi Planou u Mariánských Lázní a Mariánskými Lázněmi autobusy, které ovšem zdržují hned dvě silniční uzavírky. Krajský ředitel Českých drah Vladimír Omelka připustil, že kvůli tomu vznikají zpoždění kolem 20 až 25 minut. Na webu drah je konec uzavírky zatím stanoven na pátek 2. srpna.
Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala se havárie stala v neděli okolo 16:30. Vykolejilo podle něj třináct vagonů a jedna lokomotiva. Nehoda se obešla bez zranění, i když jen těsně. Někteří dělníci, kteří pracovali na stavbě pod náspem, utekli v poslední chvíli.
Okolnostmi nehody se zabývá Drážní inspekce, ale i policie. Podle mluvčího karlovarských policistů Jakuba Kopřivy vyšetřují nehodu s podezřením na trestný čin ohrožení z nedbalosti.