Stromy ochlazují, města ale upřednostňují dopravu a kabely, říká architekt

8 minut
Události, komentáře: architekt Kasl o vedru a stromech ve městech
Zdroj: ČT24

Více zeleně dělá život ve městech během veder snesitelnějším, rozsáhlejší výsadba se ale ani tak nedaří prosadit, uvedl v Událostech, komentářích předseda České komory architektů Jan Kasl. Zeleň podle něj vytlačují developerské projekty, doprava, kabely i rozhodnutí památkářů.

Pro větší ochranu před vysokými teplotami je podle Kasla zásadní takzvaná modrozelená infrastruktura. Tedy výsadba pokud možno co nejvíce stromů, které zadržují dešťovou vodu, která pak městskou zeleň samotnou zavlažuje.

Pro Kasla je tak v tomto směru ideálem město, které umožní po obou stranách ulice stromořadí. To se ale příliš často neděje, protože zeleň z ulic vytlačují další nezbytnosti, připustil. „Na ulici se musí vejít komunikace, ideálně pruh pro cyklisty, chodník, stromy – a do toho ještě inženýrské sítě. (...) Na stromy často nezbývá místo.“

Problém se zákonem, kabely a památkáři

Velká města proto podle Kasla potřebují speciální pravidla pro výstavbu budov, počítající s větším množstvím zeleně. Vlastní předpisy už má třeba Praha nebo Brno. Označení zeleně za povinnou položku ve stavebních předpisech ale komplikuje postoj developerských firem i správců sítí, upozornil Kasl.

Pro takové firmy je dle jeho tvrzení spíše prioritou položit kabely tak, aby jejich dodávky byly co nejrychlejší. „V současnosti dokonce probíhá jednání o tom, aby nikdo nesměl správcům inženýrských sítí diktovat, jak pokládat kabely a sítě. To je, myslím, velice krátkozraká politika.“

Za další překážku v cestě k více stromům ve městech dále označil přístup památkářů v historických částech měst. Těm se údajně často nelíbí například nahrazování starých kamenných náměstí stromy:

„Malostranské náměstí v Praze je krásný příklad. Místo čtyř platanů navržených v soutěži tam bude jeden. Místo řady stromů kolem náměstí tam není nic, protože ‚nejsou historické‘. Že by to pomohlo, aby se tam dalo přežít, už památkáře tolik nezajímá.“

Co se staveb samotných týče, ochrana před teplem podle Kasla neznamená, že mají být budovy stavěné přímo s klimatizací. „Klimatizace je až poslední varianta, když už to nejde jinak. Hodně nových staveb ale chlazení do budov dává, a to zejména do horních pater.“

Kasl namísto toho doporučuje nové budovy dobře izolovat kvalitním materiálem, aby více chránily před výkyvy tepla a zimy. Povinností architekta je v tomto směru navrhnout dům s pokud možno nulovými tepelnými ztrátami, dodal šéf České komory architektů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 36 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...