Průmysl i doprava jsou zdroje hluku, na které si lidé často stěžují. Úřady sice dávají za překročení limitů pokuty, ty ale podle ombudsmanky Anny Šabatové mnohdy nic neřeší. Veřejná ochránkyně práv proto úřadům doporučuje častěji přikročit k jiné sankci – pozastavení provozu.
Stížnostmi na hluk se zabývá i ombudsmanka. Místo pokut by volila pozastavení provozu firem
Podle šetření ombudsmanky uložily krajské hygienické stanice v posledních letech téměř tři sta pokut. Jen ve zlomku případů nařídily pozastavit činnost nebo provoz. I ona na případy, kdy se lidé dlouhodobě potýkají s hlukem, upozorňuje.
„Odhaduji, že zhruba 80 procent těch pokut bude za překračování limitů hluku z dopravy, ať už železniční, nebo silniční, kde nejde omezit nebo zastavit provoz hluku,“ poznamenal ředitel Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě Eduard Ježo.
„Pokud pokuty nevedou ke zjednání nápravy, jak se často v praxi děje, tak nápravné opatření by mohlo být efektivnější. To znamená, pozastavím-li provoz, je to jakýsi druh sankce, který provozovatele vede ke změně chování,“ navrhuje právník kanceláře veřejného ochránce práv Tomáš Maňas.
Pokutovaná firma tvrdí, že intenzivně pracuje na zlepšení
Jedním z případů soužití s hlukem je Žatec. Miroslav Hryzbil si poslední roky stěžuje na hluk z nedaleké továrny. Působit ho mají hlavně kamiony a vysokozdvižné vozíky v nepřetržitém provozu. Od podniku bydlí jen několik metrů. „Musíme mít neustále zavřená okna,“ podotkl Hryzbil.
Nepříjemný zvuk se v Žatci podle místních ozývá uprostřed noci i o pár ulic dál. Tam má firma druhý areál, kam výrobky převáží.
Stavební úřad továrně uložil několik pokut. Části objektů navíc chybí kolaudace. „V posledních třech letech HP-Pelzer intenzivně pracuje na zlepšení situace ve svých prostorách u všech budov v závodu Žatce. Byla zvolena cesta postupného zlepšování stavu,“ reagovala pro Českou televizi společnost HP-Pelzer.
Jenže jak potvrdila ředitelka Krajské hygienické stanice Ústeckého kraje Lenka Šimůnková, podle měření zdravotního ústavu firma hlukem limity nepřekračuje. „Nemůžeme samozřejmě zaručit, že je to tak 24 hodin denně,“ dodala Šimůnková.
„Subjektivně nevnímáme, že by dostatečně bylo něco uděláno, aby hluk nebyl,“ uvedla obyvatelka Žatce Jana Buraňová. „Ta záležitost je několikaletá. Je třeba zároveň vnímat, že některá řešení nemohou nastat okamžitě,“ reagovala starostka Žatce a zároveň senátorka Zdeňka Hamousová (za ANO).
Hluk z nezkolaudované trati
Dalším z hlučných míst, kterým se kancelář ombudsmanky zabývala, je železniční spojení mezi pražským hlavním nádražím a tunely pod Vítkovem. Už 10 let je bez kolaudace právě kvůli nadměrnému hluku.
Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že na snížení hluku pracuje. Podle části místních obyvatel ale k žádné změně nedošlo.