Aktuální plán výstavby tuzemské vysokorychlostní železniční tratě mezi Prahou a Brnem počítá s jejím vedením na Vysočině přes Světlou nad Sázavou, Jihlavu a Velké Meziříčí. Některým obcím v kraji se ale podoba trasy nelíbí a vyjadřují nespokojenost.
Stavba rychlodráhy mezi Prahou a Brnem budí v některých obcích nevoli
Koridor budoucí trati široký 600 metrů má protínat například obec Služátky u Světlé nad Sázavou. Františku Chladovi by trať znemožnila obdělávání pole i přístup do lesa, Hynku Bouchalovi by zase měly rychlovlaky jezdit po zahradě. „To snad není možné, že by se to tady mohlo stavět. Věříme, že by se našla třeba ještě jiná varianta,“ říká František Chlad.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ubezpečuje, že detaily umístění dráhy v konkrétních místech se ještě budou diskutovat. „Umí třeba jít do mělkého zářezu, umí být zakryta,“ nastínil ředitel odboru strategie Radek Čech.
Trasu rychlodráhy má v listopadu schvalovat ministerstvo dopravy. Jistý už je přestupní terminál u Prahy, Jihlavy a Brna. Uvažuje se ještě o zastávkách u Kutné Hory, Světlé nad Sázavou a Velkého Meziříčí.
Obtíže s územním plánem
Čekání na finální podobu má i další úskalí. „Doposud nás to omezovalo tím, že jsme nedokončili územní plán,“ uvedl starosta obce Nová Ves u Světlé Václav Kopic (nestr.). Na řadě míst tak vymezený koridor tratě blokuje rozvoj obcí, i když už tam podle nejnovějších plánů rychlovlaky jezdit nemají. Místní lidé proto volají po urychlené aktualizaci územního plánu.
„Úplně lokální věci mohou být v daném okamžiku i jinak. Není to úplně finální,“ poznamenal Čech ze SŽDC.
Celou trasu vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem chtějí železničáři zprovoznit v roce 2035. Na prvních úsecích ve středních Čechách by se ale mělo jezdit už o pět let dříve.