V pátek začíná šestý ročník kampaně Pěšky do školy, jejímž cílem je zvýšit počet dětí, které se tam nevozí autem. Parkující a popojíždějící vozy před školou totiž ohrožují chodce, znečišťují ovzduší a děti v nich se méně hýbou. Počet přihlášených dětí a tříd je proti předchozímu ročníku trojnásobný, činí asi sedmdesát tisíc žáků. Akce bude součástí Evropského týdne mobility, který nabídne rovněž třeba projekty Zažít město jinak či Mezinárodní den bez aut podporující komunitní soužití a ekologii.
Startuje kampaň Pěšky do školy. Do letošního ročníku se zapojí třikrát víc dětí než loni
Zástupci organizace Pěšky městem, která kampaň Pěšky do školy pořádá, dlouhodobě poukazují na to, že trend dovážení dětí autem má řadu nevýhod a škodí zdravému vývoji mladých. Již dříve poukázali na to, že narůstající počet aut před školou zvyšuje obavy rodičů pouštět děti samotné, ale tím, že je začnou raději vozit autem, situaci ještě zhoršují.
„Podle našich výzkumů, to, čeho se rodiče bojí nejvíce, je právě ta dopravní nepřehlednost před školami,“ uvedla mediální zástupkyně organizace Michaela Klofcová s tím, že projekt by podle ní mohl pomoci tomu, aby se rodiče nebáli pustit děti samotné. Mohlo by dojít například k částečné uzávěře ulice. „Cílem je změna dopravní situace, aby to bylo bezpečné, aby se děti neproplétaly mezi auty, která couvají, otáčejí se,“ podotýká Klofcová.
Podle ní zaměstnanci škol často poukazují také na to, že někteří řidiči a řidičky jsou bezohlední. Vysazují třeba své děti až u nejzazšího možného místa před školou, kvůli čemuž tam pak vznikají nebezpečné situace.
Dříve ojedinělý fenomén
„Pro dnešní třicátníky bylo dojíždění do školy s rodiči autem ojedinělý fenomén, dnes se v Česku takto dopravuje čtvrtina dětí,“ řekla také koordinátorka projektu Marie Čiverná. Podle ní nejsou prostranství před školami vhodná pro parkování většího počtu aut, ale měla by naopak sloužit dětem i rodičům jako místo k setkávání a hraní.
Do výzvy Pěšky do školy se podle Klofcové mohly přihlásit celé školy, jednotlivé třídy nebo jen skupiny spolužáků či kamarádů. Poprvé se do projektu s podtitulem Budeš chodit se mnou? letos přihlásilo 240 ze zhruba 300 registrovaných škol a týmů, dalších šedesát se účastní opakovaně. Kolem čtyřiceti jich je z Prahy, třiadvacet z Ostravy, devět z Brna a osm z Olomouce.
„Počet zapojených tříd a dětí je proti předchozímu ročníku trojnásobný, což považujeme za doslova exponenciální úspěch. Především s ohledem na opačný trend, kdy zároveň raketově vzrůstá obliba dopravy dětí do školy autem,“ dodala Čiverná.
Neudržitelný nárůst dopravy
V Česku je podle statistik ministerstva školství kolem 4200 základních škol, v minulém školním roce do nich chodilo přibližně 960 tisíc žáků.
Letošní slogan Evropského týdne mobility Kombinuj a jeď má podle Klofcové připomenout, že děti mohou k cestě do školy využít i kolo, koloběžku nebo veřejnou dopravu. Iniciativa Evropské komise tak chce upozornit na neudržitelný nárůst individuální automobilové dopravy. Kampaň Pěšky do školy se bude konat pod záštitou ministerstva školství, Magistrátu hlavního města Prahy a všech krajských měst.