Městský soud v Praze schválil reorganizační plán zadlužených Českých aerolinií (ČSA). Potvrdil tak hlasování věřitelů z minulého týdne. Vyplývá to z insolvenčního rejstříku. Investorem v ČSA se tak stane nová firma Prague City Air, kterou vlastní majitelé Smartwings Jiří Šimáně a rodina Vikových. ČSA jsou od loňského března v úpadku, soud následně povolil jejich reorganizaci.
Soud schválil reorganizační plán zadlužených ČSA
Reorganizační plán, který vypracovala společnost Smartwings, tak podle soudu vyhovuje všem zákonným podmínkám a zároveň nevykazuje žádné známky pro nepoctivého dlužníka.
Další podmínkou schválení plánu pak byl souhlas všech pěti skupin věřitelů, kteří jej přijali při své společné schůzi v minulém týdnu.
Schválení plánu je podle mateřských Smartwings klíčové pro záchranu aerolinek. Plán počítá se zánikem všech dosavadních podílů stávajících akcionářů. Skoro 98 procent akcií ČSA nyní vlastní Smartwings, další 2,2 procenta pak má Česká pojišťovna.
Úvěry
Hlavním investorem se nově stane v lednu založená Prague City Air. Ta zadluženým aerolinkám poskytne vypořádací úvěr 25 milionů korun na vyplacení věřitelů a také provozní úvěr 15 milionů korun. Vůči němu bude zastaven letoun Airbus A319, což je jediný stroj, který aerolinky nyní vlastní.
Hodnota nezajištěného majetku ČSA byla dříve stanovena na 253 milionů korun. Podle plánu by měly být více než z poloviny uspokojeny pohledávky dvou zajištěných věřitelů. Firma Quiver Beta si nárokuje 55 milionů korun a společnost Lufthansa Technik tři miliony. Ostatní věřitelé dostanou 4,6 procenta svých pohledávek. Airbus, který patří se 17,3 miliardy korun za neodebraná letadla mezi největší věřitele ČSA, by následně měl svou pohledávku stáhnout.
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už předloni propustily kolem 300 pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se zmenšila flotila letecké společnosti, provoz však dále pokračuje.