Věřitelé ČSA souhlasí s reorganizačním plánem

Věřitelé ČSA přijali reorganizační plán. Musí jej ještě schválit soud, ale po souhlasu věřitelů by to měla být formalita. Aerolinky by tedy měly dál fungovat, a to pod novým investorem. Tím je Prague City Air – společnost, kterou založili někteří čeští spolumajitelé Smartwings. ČSA na sebe loni podaly návrh na insolvenci, který soud schválil. Následně povolil i reorganizaci.

Reorganizační plán předpokládá, že Prague City Air poskytne Českým aeroliniím 125milionový vypořádací úvěr na vyplacení věřitelů. ČSA mají dva zajištěné věřitele – společnost Quiver beta a Lufthansa Technik.

První z nich si nárokuje přes 92 milionů korun, dostat by měla 59 procent této částky, tedy 55 milionů. Lufthansa Technik se přihlásila o čtyřmilionový dluh, podle reorganizačního plánu dostane více než tři čtvrtiny této částky, tedy přes tři miliony.

Nezajištění věřitelé a přihlášení držitelé kuponů budou mít nárok na 4,6 procenta požadované částky a současní akcionáři ČSA – tedy Smartwings a Generali Česká pojišťovna – nedostanou nic. Konečné rozhodnutí soudu, který musí potvrdit přijetí restrukturalizačního plánu, by mohlo padnout v následujících dnech nebo týdnech. Zásadní pro něj je, že plán podpořilo všech pět skupin věřitelů.

„Rozhodnutí je dobrou zprávou pro všechny věřitele ČSA a samotnou společnost, která může navázat na její téměř 100letou tradici,“ podotkla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už předloni propustil kolem tří set pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se zmenšila flotila letecké společnosti, provoz však dále pokračuje.

Airbus slíbil, že se vzdá pohledávky za neodebrání objednaných letadel

Prague City Air poskytne ČSA ještě jeden úvěr, patnáctimilionový. Ten bude určen na provoz. Pro další fungování ČSA je důležité, že výrobce letadel Airbus slíbil, že se vzdá své pohledávky za neodebrání letadel, která si aerolinie objednaly. ČSA si před vypuknutím pandemie objednaly nové stroje A220. V budoucnu by si ovšem ČSA měly tytéž stroje pronajmout. Zatím ale mají jen jeden provozuschopný letoun a jeden, který je odstaven. V příštím roce poskytnou aeroliniím dalších pět letadel Smartwings.

Společnost Prague City Air založili Jiří Šimáně a rodina Vikových. Ti jsou také spolumajiteli Smartwings, kde však největší podíl, i když ne většinový, drží prostřednictvím Rainbow Wisdom Investments čínská státní CITIC Group.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...