Ze svahu u dálnice D8 odvezou silničáři desítky tisíc tun zeminy. Pracují v místě, kde komunikaci hlídají hlubinná čidla kvůli možnému sesuvu. Odlehčování svahu je preventivní, při silných deštích by se totiž podle vědců mohl pohnout.
Silničáři preventivně rozebírají svah na D8
Svah je umělý. Jde o zbytky po stavbě – zejména hlínu. „V případě naprosto extrémních srážek by tu, při tomto zatížení, mohla vzniknout kluzná plocha,“ upozornil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Právě toho se silničáři obávají.
Místem denně projede pětadvacet tisíc aut. I proto dálnici hlídá rekordních 500 čidel a 120 z nich je v hloubkových vrtech. Jsou vidět na loukách a v lesích okolo dálnice. Další čidla nyní připravují. Za hlídání tohoto úseku silničáři ročně zaplatí dvacet milionů korun.
Dálnice v místě vede po mostech dlouhých dva a půl kilometru. Po slavnostním zahájení provozu před pěti lety zůstal jeden z mostů měsíce zavřený. Čidla změřila, že se země pohnula hluboko pod stavbou.
O tři roky dříve se na tehdy ještě rozestavěnou dálnici kus svahu dokonce sesunul. Nyní čidla žádné výrazné posuny nezaznamenávají. „Stavba je stabilní. Nicméně jsme v prostředí, které je hydrogeologicky a geologicky velmi problematické,“ podotkl Rýdl.