Roste počet stížností na cestovní kanceláře i na zpožděné lety. Lidé se mohou domoci odškodného

7 minut
Události: Na evropských letištích jsou často zpožděné lety. Jak se domoci odškodnění?
Zdroj: ČT24

S nárůstem počtu dovolených a odjezdy do ciziny během léta rostou i počty stížností na cestovní kanceláře. Podle zjištění ČT měli někteří lidé problém reklamovat pobyt poté, co úřady v egyptské zátoce Sahl Hasheesh uzavřely pláže po útoku žraloka. Cestování také momentálně komplikují přetížená letiště po celé Evropě.

Podle Asociace cestovních kanceláří organizovaně odletí do zahraničí přes léto na dva a půl milionu Čechů. Zhruba jedno promile z nich se domáhá oprávněné reklamace. Lidé se nejčastěji ohrazují proti dopravě nebo ubytování či jiným okolnostem pobytu, který podle nich nesplňuje to, co si zaplatili.

To se týkalo také české turistky Jany, která dovolenou v egyptské zátoce Sahl Hasheesh pro sebe a desetiletého syna koupila u cestovní kanceláře na konci června. Čtrnáct dní před jejich odletem tam ale žralok napadl turistku, proto se uzavřely pláže a přístup do moře. 

Protože neměla jistotu, zda se do jejich příjezdu pláže zpřístupní a nechtěli trávit dovolenou u bazénu, požadovala zrušení zájezdu.

„Volali jsme na call centrum a tam nám operátorky pořád opakovaly, že ony žádnou informaci o tom, že by byly zavřené pláže nemají. Opakovaly, že nám to vystornují, ale že devadesát procent ceny, což tvořilo asi padesát sedm tisíc korun, si nechají a pošlou nám pár drobných,“ vzpomíná Jana. 

Obrátila se proto na právní oddělení dTestu. Podle nich je totiž opakovaný útok žraloka v jedné oblasti mimořádnou okolností.

Nárok na změnu hotelu

„V takovém případě má mít zákazník možnost od smlouvy odstoupit bez toho, aniž by musel platit storno poplatky,“ popisuje Jiří Zelenka, právní expert dTestu. 

Jana se synem nakonec do Egypta odletěla. S cestovní kanceláří se domluvila, že pokud budou pláže zavřené, přesunou je jinam. Stěhování nakonec ale zřejmě nutné nebude, pláže totiž v sobotu nakonec úřady už otevřely.

Právě na změnu hotelu mají klienti nárok, pokud nesplňuje to, co si zaplatili. To má zařídit cestovní kancelář nebo delegát na místě. Obrátit se na delegáta při nespokojenosti doporučují i cestovní kanceláře. Většina stížností se podle nich vyřeší na místě.

„Ve vztahu k cestovní kanceláři si lidé často stěžují, že nebydleli v hotelu, který si koupili, nebo nedostali pokoj, který měli zaplacený, popřípadě si stěžují na služby delegátů,“ popisuje Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR.

Nejčastější oprávněné reklamace se týkají dopravy. Do toho ale cestovní kanceláře nemohou zasahovat, jde o věc dopravce a klienta.

Kdy vzniká nárok na odškodnění od cestovní kanceláře
Zdroj: ČT24

Přetížená letiště

Za zpožděný spoj je možné žádat například finanční kompenzaci od příslušných aerolinií. Je to ale zdlouhavé a ne vždy úspěšné.

Přetížená jsou v těchto dnech letiště po celé Evropě. Vůbec nejvíc zpožděných spojů zaznamenal v první půlce července Brusel, skoro tři čtvrtiny letů se zpozdily a výjimkou nebylo ani několik hodin čekání. Ve Frankfurtu nad Mohanem mělo podobný problém 68 procent linek. Těsně třetí skončil v žebříčku nizozemský Eidhoven.

Z prázdninových destinací na tom byly nejhůř Lisabon v Portugalsku a Nice na francouzském Azurovém pobřeží. V Praze měly ještě v červnu skluz čtyři lety z pěti. V současnosti jich je zhruba polovina a průměrné zpoždění je okolo dvaceti minut.

Letiště s největším zpožděním v Evropě
Zdroj: ČT24

V sobotu mezi 12:00 a 13:00 hodinou mělo odletět celkem 12 letael. Půlka odstartovala včas, ta druhá se zdržela víc než čtvrt hodiny. Příletů bylo hlášených šest. Dva stroje dosedly podle plánu, čtyři se zpožděním. 

U kompenzací za zpoždění obecně platí, že se musí jednat o unijní aerolinky, a nárok na kompenzaci má pouze cestující, jehož let začal ve státě Evropské unie, v Norsku, Švýcarsku nebo na Islandu, nebo v tomto státě skončil. To upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004.

S žádostí, případně žalobou, mohou pomoci agentury, které se na tyto věci zaměřují. Účtují si kolem 25 % z vymožené částky.

„Těch případů je teď jednou tolik. Denně jich přibývalo sedmdesát, teď až sto padesát. Momentálně jsme přivzali jednoho brigádníka a možná přemýšlíme, že jich bude víc,“ vypočítává Martina Boráková, manažerka zákaznického servisu Vaše nároky. 

Zpoždění na letišti Václava Havla
Zdroj: ČT24

Odškodné se vztahuje i na charterové lety. Ne vždy se ale cestující odškodnění domohou.

Aerolinky sice data evidují, ale ne vždy jsou ochotné je pasažérům poskytnout. „Letecké společnosti z hlediska bezpečnostního, ale případně i reklamačního, musí svá data sledovat. Tyto informace letecké společnosti evidují i několik let,“ ujišťuje Richard Klíma z Řízení letového provozu ČR.

Cestující by také měli vědět, které aerolinky mají za jejich let odpovědnost. I tak případy někdy končí u soudu. Na peníze čekají klienti v průměru půl roku. Úspěšných žádosti je podle odhadů jen 60 až 80 procent.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Česko připravuje další evakuační let pro Čechy v Izraeli

Pro Čechy v Izraeli, který je od minulého pátku v konfliktu s Íránem, připravuje Česko další evakuační let. S ohledem na bezpečnost nelze podle ministryně obrany Jany Černochové (ODS) sdělovat bližší informace.
před 1 hhodinou

Praha se potýká s nedostatkem míst ve speciálních školách

Praha řeší nedostatek míst ve speciálních školách pro děti se středním a těžkým mentálním postižením. Více než dvě desítky rodin netuší, zda jejich dítě v září někam nastoupí, další raději zvolily nucený odklad. Podle rodičů stát nedokáže zajistit dost míst pro všechny handicapované děti, zvažují proto žalobu. Ministerstvo školství ujistilo, že se snaží situaci s nedostatečnými kapacitami řešit dlouhodobě právě se zřizovateli škol.
před 2 hhodinami

Motorkáři patří na silnicích k nejzranitelnějším. Jak vážným nehodám předcházet?

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Jsou zapojeni do mnoha vážných i smrtelných nehod, přičemž většina z nich je způsobena lidskou chybou, a to jak ze strany samotných motorkářů, tak i ze strany ostatních účastníků provozu. Jen v minulém roce na českých silnicích zahynulo 81 motocyklistů. Jak mohou řidiči aut předcházet nehodám s motorkami a na co by si měli dávat pozor sami motocyklisté?
před 3 hhodinami

Bitcoinovou kauzu by měl prověřit Nejvyšší kontrolní úřad, myslí si Richterová

Bitcoinovou kauzu by měl podle místopředsedkyně sněmovny Olgy Richterové (Piráti) prověřit Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), řekla v pátečním Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem. NKÚ má podle ní bohaté zkušenosti a zároveň velkou nezávislost. Pirátská strana podle Richterové vládě navrhla, aby na místo ministra financí a spravedlnosti dosadila odborníky, nikoliv stranické kolegy. Není podle ní dobře, aby kauza nahrávala předsedovi hnutí ANO Andreji Babišovi a hnutí SPD.
před 4 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 5 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 14 hhodinami

Kyberpodvodů mířících na klienty bank přibylo, setkala se s nimi většina lidí

Za první tři měsíce letošního roku banky registrují skoro 23 tisíc útoků na své klienty, což je o jedenáct procent více než o rok dřív. S pokusem o podvod se podle průzkumu Ipsos setkala většina lidí, dvě pětiny z nich to ale nenahlásí. Podvodníci se často vydávají za známé a přátele, potenciální oběti kontaktují například přes aplikaci WhatsApp. Škody za první čtvrtletí přesáhly 364 milionů korun. To bylo o přibližně sedm milionů více než za stejné období loni, průměrná škoda na jednoho klienta ale mírně klesla.
před 15 hhodinami
Načítání...