Řidiči kamionů často nedodržují stanovené přestávky

Praha - V průměru každý čtvrtý řidič kamionu nedodržuje maximální čas jízdy ani stanovenou dobu odpočinku. Údaje vyplývají z prováděných dopravních kontrol. Policie a spolu s ní i sdružení autodopravců to dávají za vinu přepravním firmám, které na své řidiče vyvíjejí tlak, aby jezdili víc, než mají. U unaveného řidiče se tak navíc zvyšuje i riziko nehody.

Příkladem může být i dopravní havárie z konce září na dálnici D8 u Zdib u Prahy, kde řidič kamionu narazil do dalších dvou. Nikomu se nic nestalo. Jedna z příčin havárie byla i únava řidiče. Za devět měsíců se to už stalo ve 100 případech.

Při kontrolách policisté odhalili, že každý čtvrtý řidič porušil předpisy. Policisté zastavili i řidiče, který zahájil den před půlnoci a skončil až ve čtyři odpoledne. Tím porušil nařízení, kdy by měl řídit jen devět hodin.
Další kontrolovaný řidič kamionu měl dokonce na kontě 27 prohřešků během 28 dní. Podle policistů jim kolikrát dopravce sežene takovou práci, která se v jejich pracovní době stihnout nedá.

3 minuty
Reportáž Richarda Samka
Zdroj: ČT24

To připouští i sdružení autodopravců. Tvrdí, že někteří řidiči jsou placeni za ujeté kilometry. „Je přebytek řidičů na trhu, není problém představit si, že řidič může být přinucen překročit doby řízení,“ řekl mluvčí profesního sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Šéf kontrolovaných řidičů, kteří opakovaně porušují předpisy tvrdí, že nic takového v jeho firmě není možné a vinu svaluje právě na řidiče. „Já odpovídám za svého zaměstnance, aniž bych mohl ovlivnit jeho pracovní čas, který on je schopen ovlivnit v tom kamionu,“ uvedl majitel dopravní firmy Václav Šindelář. Prohřešky řidičů však mohl odhalit již při firemní kontrole a nemusel je tak za volant vůbec pustit. Teď pana Šindeláře čeká jedno z dalších správních řízení.

„Je tady deset našich zjištění a další od policie a v podstatě s nim vedeme šest správních řízení,“ doplnil ředitel odboru dopravy pražského magistrátu Jan Heroudek.

Policisté tak volají po tvrdých trestech pro nepoctivé firmy a řidiče kamionů. Ministerstvo dopravy tvrdí, že sankce ve správních řízeních jsou dostatečné, ale například pražský magistrát nejvyšší půlmilionovou pokutu ještě neudělil.

Načítání...