Železniční dopravce RegioJet chce začít jezdit z Prahy do Brna a Bratislavy. Jeho žádost o přidělení trasy však zkoumá Drážní úřad, ke kterému poslaly námitku České dráhy. Ty jsou zatím jediným železničním dopravcem, který vypravuje přímé vlaky osobní dopravy z Prahy do Brna. RegioJet by chtěl, aby jeho vlaky jely místo dvou párů expresů ČD.
RegioJet chce poslat vlaky do Brna, Českým drahám se to nelíbí
RegioJet chce vstoupit na další železniční trasu a plánuje nahradit stávající dva páry posilových expresů, které provozují ČD mezi Prahou a Brnem. Dopravce zdůraznil, že chce spoje převzít bez nároku na platby od státu. Vlaky RegioJet by ale neměly jezdit pouze z Prahy do Brna, pokračovat mají do Bratislavy, resp. Hodonína.
„Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR,“ uvedl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
Drážní úřad by měl rozhodnout do srpna
Plán soukromého dopravce se ale nezamlouvá Českým drahám - ty s ním zápolí již na trati z Prahy do Ostravy a do Košic. ČD se obrátily se na Drážní úřad, který tak musí posoudit, zda by provoz žlutých vlaků mezi Prahou a Brnem neomezil služby v rámci vnitrostátní dopravy.
„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Předpokládá, že o budoucnosti brněnských expresů bude jasno do srpna.
Jízdní řády na Slovensku zatím se žlutými vlaky do Bratislavy nepočítají
Jeden z párů vlaků, které chce RegioJet nově zavést, by měl pokračovat do Bratislavy. V prvním návrhu slovenských jízdních řádů na příští rok takové spoje nefigurují. Železnice Slovenské republiky (ŽSR), které jízdní řády na Slovensku sestavují, však žádost RegioJetu o přidělení trasy mají.
„Budou posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců,“ uvedla již dříve mluvčí ŽSR Martina Pavliková.
České dráhy netrápí pouze ambice RegioJetu. Jednotlivé kraje začaly zveřejňovat návrhy jízdních řádů na příští rok, ze kterých vyplývá, že velký rozvoj plánuje v Česku napřesrok dopravce Arriva. Rozšířit chce provoz svého expresu Praha–Trenčín a navíc si u Správy železniční dopravní cesty zarezervovala trasy pro vlaky Praha–Plzeň–Domažlice. Po téže trase jezdí denně čtyři páry expresů ČD, které pokračují dále do Mnichova.