Města sužovaná smogem mají k dispozici způsoby, jak se znečišťování bránit a jak znečišťovatele regulovat. Nevyužívají je však. Shodli se na tom premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Jak upozornil předseda vlády, žádná radnice dosud nevyužila například možnosti sestavit vlastní regulační řád či vyhlásit nízkoemisní zónu. Ve středu bude o stavu ovzduší a boji proti smogu jednat také celá vláda.
Radnice se mohou smogu bránit, ale zaspaly. Chybí jim pravidla pro omezení dopravy
Vyhlásit nízkoemisní zóny umožňuje zákon z roku 2011, o dva roky později pak vzniklo i vládní nařízení, které stanoví podmínky vyhlášení zón. Za čtyři roky platnosti vládního nařízení však žádná nízkoemisní zóna nevznikla. A podobné to je s regulačními řády, které mohou města připravit. To umožňuje zákon o ochraně ovzduší z roku 2012.
Jak shrnul premiér Bohuslav Sobotka, legislativně je Česko připraveno na to, aby mohlo co nejúčinněji reagovat, když se vytvoří smog. Výsledek je ale chabý. „Regulační řády ani emisní zóny v ČR zatím prakticky nejsou používány,“ podotkl předseda vlády během návštěvy Českého hydrometeorologického ústavu, kam se vydal spolu s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem.
Ministr upozornil, že existují i „velmi konkrétní programy pro deset aglomerací“, ale radnice jsou vesměs pasivní. „Chci vyzvat Asociaci krajů a Svaz měst a obcí, aby se k tomu aktivně postavily. Aby města a obce co nejdříve využila možnosti, které jsme jim změnou legislativy dali. Připravily si své regulační mechanismy, regulační řády, které by umožnily i regulaci dopravy,“ řekl Richard Brabec.
Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) však odmítl tvrzení vládních politiků, že udělali maximum. Je přesvědčen, že dosavadní vlády mohly být ve snaze zlepšit vzduch na Ostravsku aktivnější. V Sobotkově vyjádření cítí „značnou dávku alibismu“.
Trvalé zákazy i krátkodobá omezení
Nízkoemisní zóna, o které se zmínil premiér, je oblast, do které nesmějí vjíždět vozidla, jejichž motory nesplňují některou z emisních norem. V zahraničí obvykle nesmějí do měst vůbec vjíždět auta splňující pouze normu EURO 1 nebo ta, která žádnou normu nesplňují. V Německu, kde jsou nízkoemisní zóny rozšířené, však podle expertů nemá takové omezení průkazné výsledky. „Průzkumy prokázaly, že zlepšení nenastalo. Někde mírně, ale většinou nenastalo,“ řekl již dříve mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.
V Česku o vyhlášení nízkoemisních zón zatím vážně uvažovala Praha a také Klimkovice na Ostravsku, které sužuje intenzivní tranzitní doprava. O zóně uvažovaly i další obce, například Říčany. Praha nicméně přípravu zavedení zón pozastavila, dokud nebude mít hotový vnější okruh.
Regulační řád je potom specifickou alternativou k nízkoemisní zóně. Opatření, která zavádí, platí pouze v době, kdy je vyhlášena smogová situace. Podobně jako emisní zóna omezuje provoz ve stanoveném území, současně stanoví objízdné trasy.
Premiér věří, že i když dosud obce regulační řády nevytvářely a pasé jsou i nízkoemisní zóny, po letošním zaprášeném lednu by se mohla situace změnit. „Jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Současná složitá smogová situace nám připomněla, jak je důležité nezapomínat na to, abychom zlepšovali stav ovzduší,“ vyzval Bohuslav Sobotka.
Nejhorší vzduch za sedm let
V posledních týdnech trápí smog celé Česko. Smogovou situaci nebo dokonce i regulaci, která dopadá na průmyslovou výrobu, vyhlásil Český hydrometeorologický ústav postupně ve všech krajích, leckde i opakovaně. Například ve Zlínském kraji je smogová situace vyhlášena již potřetí.
Podobně špatný vzduch byl v Česku naposledy v roce 2010. Ministr Brabec se ale obává, že by se smog mohl v budoucnu vytvářet častěji. „Život je krátký a změna klimatu nečeká. Kromě sucha budeme čelit i těmto extrémům,“ je přesvědčen.
O stavu ovzduší bude ve středu jednat vláda. Richard Brabec ostatním ministrům popíše aktuální situaci a shrne opatření, která jsou možná, aby se v budoucnu dopad podobného inverzního počasí minimalizoval. „Chceme popsat opatření, která jsou umožněna v rámci platné legislativy a také to, jakým způsobem bychom do toho rádi ještě aktivněji dostali města a obce, případně krajské úřady, aby opatření fungovala, byla využívána a abychom to udělali co nejrychleji,“ řekl ministr životního prostředí.