Už čtyři roky řeší případy neuznaných reklamací Česká obchodní inspekce a snaží se o mimosoudní vyřešení sporů mezi kupujícími a prodejci. Nabídku využily už tisíce lidí. A zhruba každý druhý spor se podařilo vyřešit.
Problémové reklamace pomáhá řešit inspekce, ročně se na ni obrátí na tři tisíce lidí
Každý rok se na Českou obchodní inspekci obrátí zhruba tři tisíce lidí, kteří žádají o mimosoudní řešení sporů. Ve více než polovině případů je inspekce úspěšná a spor se vyřešit podaří.
„ČOI se snaží v tom sporu najít tu cestu smíru. Podmínkou je zaprvé, že ten spor není starší jednoho roku, že jedna strana je spotřebitel, druhá podnikatel a že ve věci nerozhoduje, nebo nerozhodoval soud,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Povinností podnikatele je na výzvu inspekce zareagovat a spolupracovat. „Pokud nespolupracuje, hrozí mu pokuta až do výše milion korun,“ řekl ředitel kontroly ČOI v Brně Aleš Havíř. V praxi však podle jeho slov udělují pokuty ve výši desítek tisíc korun.
„Zpravidla jsou ty věci do 90 dnů uzavřeny, buď tím, že se podařilo najít dohodu mezi oběma stranami, nebo tím, že k dohodě přesto nedošlo,“ dodal mluvčí Fröhlich.
V to doufá i Martina Navrátilová, která právě tuto možnost zvažuje. Dvakrát neúspěšně reklamovala robotický čistič podlah. „Sbírá prach a vysává i umývá zem. A ta část nefunguje, protože nevypouští vodu do hadru,“ popsala svůj problém. V obou případech reklamace se ale dozvěděla zamítavé stanovisko údajně proto, že se závada neprojevila.
Přesně v takovém případě se může Martina Navrátilová obrátit na Českou obchodní inspekci a zkusit mimosoudní řešení sporu.