Už loni v říjnu mělo být jasné, jakým způsobem česká armáda zajistí opravy stovek svých vozidel Toyota Hilux. Jenže zakázku zastavila námitka a důležitý kontrakt teď prověřuje antimonopolní úřad, zjistili Reportéři ČT.
Přišla námitka. Armádní toyoty jsou stále bez servisu
Informaci potvrdil Martin Švanda, mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS): „Úřad vede v dané věci prvostupňové správní řízení.“ Jak dodal, podaný návrh směřuje proti tomu, jakého dodavatele pro zajištění oprav terénních vozidel ministerstvo obrany vybralo. „Termín vydání rozhodnutí nelze v tuto chvíli předvídat,“ odpověděl Švanda na dotaz, kdy ÚOHS ve věci rozhodne.
Firmou, která námitku v kontraktu podala, je Glomex MS. Tedy stejná společnost, která osobní terénní vozidla Toyota Hilux české armádě od léta roku 2021 v zakázce za 1,07 miliardy korun dodává. Nicméně servisní smlouvu, jejímž hlavním parametrem byla nejnižší nabídnutá cena, nezískala. Ministerstvo obrany loni v říjnu vybralo firmu Dajbych plus.
„Vítěz podle našeho názoru nesplňuje kvalifikační kritérium určené zadavatelem, tedy nedisponuje personálem proškoleným výrobcem techniky,“ tvrdí mluvčí Glomexu MS Jaroslav Major, proč námitku proti vítězství konkurenční firmy podali.
Reportéři ČT oslovili i podnik Dajbych plus. Jeho marketingový manažer Tomáš Petrů však nechtěl věc komentovat. „K běžícím zakázkám ve stádiu zadání se nevyjadřujeme,“ reagoval. Později nicméně Petrů dodal, že firma Dajbych plus „disponuje nejen potřebným personálem, ale i dlouhou praxí v servisování tohoto typu techniky“.
Česká armáda nyní doplácí na to, že souběžně s nákupem toyot ministerstvo obrany rovnou nevyřešilo i jejich pozáruční údržbu a opravy. Součástí kontraktu sice byl balíček servisních služeb na 24 měsíců, ale plnohodnotná servisní smlouva doteď chybí. Reportéři ČT se už dříve snažili získat vyjádření tehdejšího ministra Lubomíra Metnara (za ANO), na zaslané dotazy však současný poslanec a šéf sněmovního branného výboru neodpověděl.
Není bez zajímavosti, že potíže se servisem jsou jedním z dalších zádrhelů, které se při zavádění terénních hiluxů do české armády objevily. I když minulé vedení armády čekalo hladký průběh zakázky – automobily nejsou nijak pancéřovány a příliš se neliší od „civilní“ verze hiluxů –, potíží bylo hned několik.
Už v srpnu 2022 upozornili Reportéři ČT na to, že armádní toyoty jsou kvůli vadným součástkám svolávány do servisů. Poruchy hlásily především vstřikovače v naftových motorech a filtry pevných částic, které se zanášely. „Dodavatel (Glomex MS), ve spolupráci s výrobcem vozidel, provádí výměnu vadných vstřikovačů v rámci reklamačního programu (svolávací akce) zdarma,“ vysvětlila tehdy Simona Cigánková z tiskového oddělení ministerstva.