Poslední bouřky opouštějí Česko. Noc byla klidnější, než meteorologové čekali

Silné bouřky ve čtvrtek večer a v noci na pátek ukončily horké počasí několika uplynulých dní. V sedm ráno již doznívaly na Opavsku a odcházely do Polska. Přestože na Sokolovsku nebo v Jeseníkách byly srážkové úhrny docela velké a hasiči po bouřkách odstraňovali popadané stromy z některých silnic, bylo nakonec počasí podstatně mírnější, než se obávali meteorologové.

Meteorologové na základně původních modelů nevylučovali ani vznik tornáda. Hlavním rizikem bouřek ale měly být především silné nárazy větru dosahující až 110 kilometrů v hodině. Varovali také před až pěticentimetrovými kroupami.

Místy opravdu silně pršelo. Od čtvrtečního odpoledne do pátečního rána spadlo na některých místech v západních Čechách až 30 milimetrů srážek, na Jesenicku to bylo někde podobné. Do Čech ale nakonec zasáhl spíše jen okraj bouřkového systému, který řádil především v Německu. „Do páté hodiny (ranní) vůbec nepršelo na některých místech ve východních Čechách a na většině míst Moravy a Slezska,“ shrnula v pátek meteoroložka Marie Odstrčilová.

Následky průchodu bouřek Českem byly podstatně mírnější, než být mohly – a než jaké zůstaly po týchž bouřkách na některých místech v Německu. Bouřky nicméně večer a v noci byly a ráno stále přetrvávají, po šesté hodině zejména na Jesenicku, kde meteorologové zaznamenávali velké množství blesků a přívalové srážky. Například v Rýmařově museli hasiči odčerpávat vodu z některých sklepů. Když bouřky přešly přes hory, přesunuly se nad Opavsko, kde po nich nezůstaly vážnější škody, a pak do Polska.

Potíže v dopravě: V Česku je klid, zkomplikuje se cesta vlakem do Německa

V Jeseníkách nastaly také potíže na železnici. Kvůli poškozenému trakčnímu vedení nejezdily před šestou vlaky ze Šumperka do Koutů nad Desnou a kvůli výpadku zabezpečovacího zařízení byl zastaven provoz přes stanice Lipová Lázně na trati Šumperk–Jeseník. „Aktuálně už je obnovený provoz. Může ještě docházet ke zpoždění, ale jezdíme,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Dodala, že cestující musí počítat s komplikacemi při cestách do Německa. Dálkové vlaky Českých drah jezdí do Německa na dvou linkách – z Prahy do Hamburku a z Prahy do Mnichova – a na obou jsou problémy. Do Hamburku se jezdí z Berlína odklonem přes Stendal, do Mnichova nedojedou vlaky vůbec, ve stanici Furth im Wald musí cestující přestoupit do náhradního autobusu.

První následky bouřek na Domažlicku
Zdroj: HSZ Plzeňského kraje

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové nastaly přes noc, když bouřky procházely západní, střední a severní částí Čech, problémy i na některých dalších tratích včetně těch nejvytíženějších. Asi hodinu byl podle ní několikrát přerušen provoz například na trati z Prahy do Ústí nad Labem, kde vypadlo zabezpečovací zařízení v Nelahozevsi a také v Bohušovicích nad Ohří. „Pak jsme měli na dvou úsecích pády stromů na trať. I to se podařilo hasičům velmi rychle obnovit,“ ujistila.

České dráhy ve čtvrtek večer avizovaly, že se na možné komplikace důkladně připravily. Posílily dispečink a pohotovostní službu a v některých stanicích připravily zásoby jídla a pití pro případ, že by tam cestující uvázli.

Stromy padaly kromě železničních tratí i na silnice. Na Domažlicku měli hasiči práci kvůli popadaným stromům již ve čtvrtek večer. „K času 00:00 máme v kraji 26 výjezdů kvůli počasí. Drtivá většina jsou stromy na komunikacích. V Babylonu řešíme padlé lampy veřejného osvětlení. Zásahy jsou téměř výhradně na Domažlicku,“ napsali na Twitteru. 

Mírnější bouřky, než meteorologové čekali

Že byly bouřky nakonec mírnější, než vyplývalo z původních výstrah Českého hydrometeorologického ústavu, bylo hlavně tím, že postupovaly přes Německo déle, než se čekalo a nad Česko se dostaly až v noci.

„Díky tomu byly o něco slabší, byť na západě Čech se vyskytovaly i velmi silné bouřky, padaly kroupy, na Sokolovsku se objevila supercela, což jsou systémy, ve kterých se mohou objevovat i tornáda. Ale tím, že přišly bouřky později, nebyly podmínky tak příznivé pro vývoj obrovských bouřek. Pravděpodobnost, že se objeví tornádo, s časem klesala,“ ozřejmil redaktor ČT Vladimír Piskala.  

Situace před půlnocí
Zdroj: ČHMÚ

V noci ČHMÚ zmírnil výstrahu, v západní části Čech ji už zrušil, na Moravě a ve Slezsku kromě jihu Moravy ponechal v platnosti výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Platila do sedmi hodin ráno.

Chladnější víkend

Bouřky budou doznívat ještě v pátek. Teploty se budou výrazně lišit podle regionů – zatímco na západě teploměr nejspíš ukáže před víkendem jen nanejvýš osmnáct stupňů, na jihovýchodě a východě republiky až devětadvacet stupňů Celsia.

V sobotu předpověď očekává ustávání srážek a ubývání oblačnosti. Nejvyšší denní teploty se mají pohybovat od 21 do 25 stupňů. V neděli by měly být přeháňky jen výjimečné a teploty se čekají od 22 do 26 stupňů Celsia.

Škody ze středečních bouří

Už ve středu odpoledne a navečer zasáhly Česko prudké bouře, které způsobily problémy v dopravě a výpadky v dodávkách elektřiny. Území republiky během nich zasáhlo podle meteorologů České televize na sto tisíc blesků, objevily se i supercely, kroupy a srážky. Dominantním jevem byly nárazy větru, které napáchaly škody v jižní polovině země.

„Na svědomí je mělo derecho, konvektivní bouře, která původně vznikla v noci na středu nad Francií. Lokálně se vyskytly i downbursty, propady suchého vzduchu,“ informovalo ČHMÚ.

Nejvíce škod hlásí Otice u Opavy. Silný vítr tam zničil deset střech a dalších dvacet poškodil. Od čtvrtečního rána jezdí opět všechny vlakové spoje na jihu Čech. Na některých tratích předtím platila od středy kvůli následkům bouřek několik hodin výluka.

Týkala se například tratí z Českých Budějovic do Prahy a z Českých Budějovic do Plzně, ale i některých regionálních spojů. Vítr poškodil trakční vedení nebo povalil stromy na koleje. V noci se podařilo všechny nehody odstranit.