Od začátku požáru v Národním parku České Švýcarsko na místě hasičům pomáhají i vrtulníky a letadla. Na zásahu se podílí i letecká služba Policie ČR a zřejmě dorazí další stroje ze zahraničí. Vrtulníky používají při hašení takzvané bambi vaky, které se umístí na lano pod ně a unesou několik stovek litrů vody. Největší vak, který má letecká služba policie k dispozici, pojme tisíc litrů.
Pomoc ze vzduchu. Při hašení pomáhají vaky, které pojmou až tisíc litrů vody
Bambi vak se používá pro hašení rozsáhlých požárů, ať už lesních, polních, nebo v porostu. „Hlavní výhoda bambi vaku je, že v něm můžeme nabrat vodu odkudkoliv, z řeky, z jezera nebo i z velkého koupaliště. Jediné, co k tomu potřebujeme, je hloubka vody aspoň jeden metr,“ líčí náměstek ředitele Letecké služby PČR plukovník Pavel Forst. „Další metoda je pomocí proudnic, kdy nám hasiči udělají plnící místo a nabíráme vodu od hasičských cisteren.“
Zpravidla je bambi vak naložen do vrtulníku a v místě události je nainstalován tak, aby tam bylo možné poskytovat leteckou podporu hasičům na zemi. „Všechny naše bambi vaky jsou aktuálně využívány při mimořádných událostech, jak v Hřensku, tak i třeba v Libavé,“ oznamuje Forst. „Když pomáháme hasičům a policii, létáme jako tříčlenná posádka, to znamená dva piloti a jeden palubní technik-operátor, který právě obsluhuje všechno technicko-taktické vybavení. Nejde jen o bambi vak, ale třeba i o termokamery, světlomety, přenosy obrazů, hrazdy nebo jeřáby,“ přibližuje práci ve vzduchu.
Požár v Českém Švýcarsku
Taktika shozu se podle něj liší podle místa, kde došlo k požáru. Pilot ale obvykle určí směr náletu směrem k větru a kouři. V případě hašení lesního porostu je pak rychlost letu velice nízká. „Je to z toho důvodu, aby skrz koruny stromů stihla proletět hmota té vody. A nad velikými ložisky požárů vrtulník skoro až úplně zastaví a zůstane viset,“ popisuje náměstek.
Mírnou komplikaci přináší i denní cyklus, tedy když se navečer setmí. „V noci se hašení neprovádí z toho důvodu, že za tmy je daleko obtížnější vodu z vodního prostotu nabírat a ne všechny vrtulníky máme vybavené takzvanou NVG kompatibilitou, tedy uzpůsobením k užití brýlí na noční vidění. Jinak ale v noci běžně provádíme pátrání, dokumentace nebo monitoring,“ osvětlil Forst.