Praha – Vzniku železničního muzea v bývalém depu u pražského Masarykova nádraží snad už nikdo nezabrání. Půjde o jednu z expozic Národního technického muzea, dostat by se do ní měly především některé lokomotivy a vagony ukryté dnes před zraky veřejnosti v chomutovském depozitáři. Budova bývalého depa Praha-Masarykovo je místem pro železniční muzeum jako stvořené – vznikla pouhé tři roky po příjezdu prvního vlaku do Prahy a na tratě vypravovalo mnoho lokomotiv, které tvořily historii českých a československých železnic.
Parní symfonie opět rozezní depo Masarykovo
Železniční muzeum u Masarykova nádraží má vzniknout během pěti let. Bude třeba řada úprav, třešničkou na dortu bude převoz jednotlivých exponátů. Technické muzeum má většinu svých železničních vozidel skrytých před zraky veřejnosti především v bývalém depu Chomutov. Muzeu patří také několik lokomotiv vystavených v Lužné. Část z nich se přestěhuje do Prahy, k Masarykovu nádraží se přesunou i další historická vozidla. „Například tam budou lokomotivy, které opustily dopravní halu na Letné. Bude tam salonní vůz Ústecko-teplické dráhy, který byl ve 30. letech přidělen pražským arcibiskupům,“ shrnul ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Pražským trumfem má být i historická budova. „Žádné železniční muzeum nemá k dispozici tak autenticky zachované a původní budovy z první fáze výstavby parostrojních železnic,“ upozornil ředitel Železničního muzea NTM Jiří Střecha.
Až bude vše na svém místě, ponoří se návštěvníci nové expozice do atmosférického prostředí, které bude moci směle konkurovat proslaveným železničním muzeům, která jsou třeba v Norimberku nebo Utrechtu. Ústřední hala muzea s historickými vozidly má vzniknout na původním otevřeném prostranství, které chce NTM překlenout prosklenou střechou. „Bude to krásné i proto, že do haly bude vidět z mostu Nového spojení, takže lidé, kteří budou přijíždět na hlavní nádraží, pod sebou uvidí 'krabičku' plnou 'dětských hraček',“ usmál se ředitel Střecha. Podobně budou moci návštěvníci muzea pozorovat současný provoz a změny, které na železnici přinesla poslední desetiletí.
Proměnou projdou také části stávajících budov, které má muzeum k dispozici. Ve staré hale parního bucharu, který v pozdějších letech sloužil jako kulturní sál, budou teď vystaveny parní stroje, obnovit autoři chtějí někdejší dílnu. „Dílna bude jakýmsi 'exponátem posledního dne', kde návštěvník bude moci vidět, jak se v lokomotivním depu pracovalo,“ ředitel NTM Ksandr. Chybět nebude ani expozice pro děti.
Muzeum navíc jedná s Českými drahami o možném rozšíření dosud neexistujícího muzea do dalších dvou hal. V nich by mohla pokračovat oslava legend, jako byly ČKD, Škoda, Ringhoffer i všechna depa, která se o parní lokomotivy starala až do konce – a některá i potom.