O účastnících volebních debat rozhodnou výzkumy. Pro 16 tisíc odpovědí musí agentury oslovit 120 tisíc lidí

Studio ČT24: Realizace předvolebních výzkumů (zdroj: ČT24)

Rovný měsíc zbývá do začátku krajských voleb. Bude jim předcházet série předvolebních debat České televize, jejichž účastníci budou pozváni podle výsledků předvolebních průzkumů, jejichž příprava nyní vrcholí. Výsledky představí ČT v nedělních Událostech.

Podle vedoucí výzkumu a analýz ČT Renaty Týmové vznikají průzkumy, na základě kterých jsou zváni lídři stran do předvolebních debat, ve dvou agenturách, které musí splnit několik požadavků na kvalitu. V prvé řadě musí být členy sdružení agentur SIMAR. „Což nám dokazuje, že dotazování probíhá podle etických pravidel a jsou dodrženy profesionální standardy,“ poukázala.

Dále se musely obě agentury zavázat, že určitou dobu před zahájením sběru dat nespolupracovaly s politickými stranami. Důležitá je i metoda výzkumu – jde o telefonické dotazování, přičemž všechny rozhovory jsou nahrávány.

Sběr dat začal 10. srpna a končí 2. září. „V každém kraji je vzorek 1200 respondentů. To znamená celkem 15 600,“ vyčíslil analytik agentury Kantar CZ Luboš Rezler. Zdůraznil, že aby se podařilo nasbírat necelých 16 tisíc odpovědí, musí výzkumníci kontaktovat řádově více lidí – provedli přes 120 tisíc hovorů.

Je to proto, že jednak někteří lidé nechtějí odpovídat – podle jedné z operátorek jsou nejochotnější studenti kolem dvaceti let a senioři nad šedesát – ale především tím, že výzkumníci vytáčejí náhodná čísla. Teprve potom zjišťují, zda se dovolali někomu, kdo jim ještě chybí v některé kategorii obyvatel.  „V každém kraji je respektována demografická skladba regionu – každý má trochu jinou. Kontrolujeme podíl pohlaví, vzdělání, věkovou strukturu a okresní zastoupení,“ upřesnil Rezler.

Část lidí není rozhodnutá, koho volit

Týmová zdůraznila, že cílem výzkumů není odhadnout výsledek voleb. To ani není možné, protože asi třetina lidí ještě není definitivně rozhodnuta, koho bude volit. „Řada voličů zvažuje dvě až tři strany a teprve v předvolebním týdnu – třeba i na základě předvolebních debat – si vyberou konkrétního favorita, kterému hodí hlas,“ připustila.

Na druhé straně ujistila, že jsou průzkumy přesné. „Předvolební výzkumy České televize jak v případě parlamentních voleb, tak v případě krajských voleb vždy patřily k nejpřesnějším, které se ve veřejném prostoru objevily,“ upozornila Týmová.

Česká televize nabídne v pracovních dnech mezi 9. a 25. zářím debaty volebních lídrů ze všech třinácti krajů. Sérii debat završí den před volbami 1. října suberdebata předsedů devíti stran s poslaneckým klubem.